Kinesiska turister hittar till Sjundeå

Bra utbud. Det är inget fel på utbudet av turistupplevelser i Västnyland. Bild: VN arkiv

Turismen från utlandet, speciellt från Kina, ökar i regionen. På torsdag ordnas ett seminarium för västnyländska kommuner och företagare kring turism.

– Det är väldigt viktigt att vi marknadsför oss som region utomlands, säger Hangös turistchef Marika Pulliainen.

På torsdag ordnar Hangö, Raseborg, Sjundeå och Lojo tillsammans med Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu ett seminarium kring turism för tredje året.

Bland andra Visit Finlands vice vd Paavo Virkkunen och Raseborgs stadsdirektör Ragnar Lundqvist håller en presentation.

– Visit Finland har en sektion som heter My stay där företagare kan marknadsföra sina produkter gratis, det borde fler utnyttja, säger Pulliainen.

Det ordnas också en paneldiskussion med olika företag.

Outnyttjad potential

Temat för seminariet är internationalisering.

– Turismen växer globalt, även i Finland och i Västnyland. Andelen utländska turister här är ändå onödigt liten jämfört med Lappland och Helsingfors. I framtiden beror turismens framgång på antalet utländska turister, säger Jukka Punamäki från Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu.

I fjol besökte cirka 40 600 utländska turister Hangö, Raseborg, Lojo, Ingo och Sjundeå.

Det är en ökning med 54 procent från 2015 då 26 400 turister kom från utlandet.

Flest utländska turister kommer från Kina, 7 600 år 2016. Vilket är en ökning med 660 procent från 2015 då det kom 1 000 turister från Kina.

Turismen från Ryssland har också ökat. I fjol kom cirka 6 500 turister från Ryssland, jämfört med 4 900 året innan.

Efter Ryssland kom flest turister från Sverige, Estland, Tyskland och Storbritannien i fjol.

 

Närheten till Helsingfors är Västnylands styrka.

– Många utländska turister vill se något annat än Helsingfors cent­rum. Även närheten till flygplatsen är en fördel.

Västnyland kan erbjuda natur och tystnad.

– Många kan inte förstå att vi kan ha det så tyst här.

Utbudet är det inget fel på, men den digitala marknadsföringen behöver förbättras.

Bland annat menar Punamäki att västnyländska företag och turistbyråer behöver nå ut på näthandelssidor som kinesiska Alibaba och japanska Rakuten.

Samtidigt görs redan digitala förbättringar. Kommuner i Västnyland håller på att införa ett system så att turister kan söka och boka inkvartering, evenemang och kryssningar direkt på stadens eller kommunens webbplats.

– Det underlättar betydligt för kunden då bokningen kan göras online och då företagarna går in för ett digitalt bokningssystem, så har de även möjlighet att få sin kapacitet bokningsbar i många olika digitala kanaler, säger Pulliainen.

Kinesiska turister i Sjundeå

Turismen från Kina har ökat i fjol jämfört med tidigare år, men samtidigt hittar ganska få kinesiska turister hit jämfört med till exempel Lappland eller Helsingfors.

Ökningen i fjol skedde främst i Sjundeå och till Cumulus Resort.

– Ägarna till Restel har gjort ett gediget arbete i Kina och det har påverkat även oss, säger hotellchef Kati Tantarimäki.

Från maj till september har busslaster med kinesiska turister kommit och övernattat.

– Hela personalen har utbildats för att förstå den kinesiska kulturen bättre, även om det är knepigt då kulturen varierar i olika regioner.

Hotellet har också satsat på kinesiska TV-kanaler, guider och en frukost med kinesiska element.

Mer läsning