Karisbo gör konstverk av tågintresset

Jonas Selenius har hittat sitt rätta spår. Tåg i alla dess former är något som 20-åringen brunnit för sedan barnsben.

Somliga är intresserade av bilar, andra av tåg. Jonas Selenius är en av de sistnämnda. Selenius intresse för tåg väcktes redan då han gick i lågstadiet och var runt åtta år gammal.

– Min pappa och jag gjorde ett besök till Svartås gamla tågstation. Plötsligt råkade det komma ett tåg, ett helt vanligt godståg, som gjorde mig väldigt imponerad. Det här blev början på mitt tågintresse.

Selenius säger att det är svårt att säga vad det var med tåget som gjorde honom fascinerad.

– Olika faktorer spelar en roll i mitt intresse. Tåg är i sig mycket mäktiga och det är nog det som imponerar mig mest.

Ett omfattande intresse växer

Till en början var mer speciella tåg de intressantaste objekten för Selenius. Han läste om när dessa skulle köra någonstans och besökte den platsen.

– Det började som ett litet intresse som sedan utvecklades till något mer omfattande.

Selenius besöker främst tågstationer i Västnyland. Han håller till på tågstationen i Karis några gånger i veckan för att spana in tågen.

– Jag strävar efter att besöka nya platser, men om jag inte hittar något så besöker jag Karis tågstation.

Framgångsrik på Youtube

Selenius har länge filmat och fotograferat tåg. Han har en Youtubekanal med omkring 430 prenumeranter där han lägger upp sina tågvideor.

– Jag startade min kanal år 2010. Innan det följde jag andra finska youtuber som lade upp tågvideor. Det blev en inspirationskälla för mig.

Videorna på Youtubekanalen har sammanlagt ungefär 330 000 visningar. Selenius har fått mycket positiv respons för sina varierande videor.

– Jag har en bred grupp av tittare. De flesta är från Finland, men jag har också utländska följare från bland annat Ryssland, Tyskland och Italien.

Stillbilder blir viktigare

Tågfotografier kan man hitta på Selenius Facebooksida Jonas Selenius' Train photography. Han införskaffade nyligen en systemkamera och satsar nu hårt på tågfotograferingen.

Selenius bestämmer på må få det som han filmar och fotograferar.

– Det som är underbart är att man också får den natursköna miljön på bild eller film. Jag fokuserar på att göra konstverk av mitt tågintresse i samband med fotograferandet och filmandet.

Med åren har han lärt sig att bli bra på att multitaska. Tågens höga hastighet stoppar inte honom från att få tåget på bild och samtidigt på film.

– Efter fotograferandet och filmandet börjar jag editera. Ett kort klipp på en minut tar ungefär en timme att fixa ihop. Jag släppte nyligen en video som var en timme lång och den tog flera månader att filma och editera.

Tågintresset engagerar andra

Selenius håller koll på tågtrafiken med hjälp av hemsidan julia.dy.fi. Där kan man se alla tåg i Finland i realtid: när de går, om de är försenade och exempelvis hur många vagnar tåget har.

– Utöver det är jag också med i Facebookgrupper för tågintresserade och vaunut.org, ett diskussionsforum.

Ibland får Selenius sällskap av sina vänner då han fotograferar och filmar.

– Även om de inte är så tåginsatta så kommer de gärna med. De kan till och med fråga mig: "Ska du inte fara och filma något tåg i dag?". Det är ju samtidigt en utflykt man gör.

Ibland kommer det fram nyfikna utomstående som funderar vad Selenius håller på med.

– Det är roligt när människor är intresserade av mitt arbete. Det är klart att man får udda kommentarer ibland, men de går att leva med.

Välutbildad tågfantast

Man kan minst sagt säga att Selenius är insatt då det gäller tåg. Då vi står på tågstationen och ett tåg tuffar förbi vet han direkt vad det är för tåg.

– Det är ett godståg som åker varje dag mellan Hangö och Gerknäs.

Ett av Selenius favoritminnen är då en konduktör kom fram till honom en oktoberkväll 2012 och gav honom komplimanger för sitt arbete. Det kändes bra.

– Ett annat trevligt minne är då jag fick åka museitåg i Hyvinge.

Selenius har en samling med tågrelaterade föremål som han sysslat med i ungefär tre år. I samlingen kan man bland annat hitta frimärken med tågmotiv, tågbiljetter, konduktörshattar och bruksföremål.

– Det är en förgrening av min hobby. Somliga saker har jag hittat av en slump. Jag handlar också på loppmarknader och antikmarknader.

Omfattande historieprojekt

Under sin gymnasietid deltog Selenius i projektet Karis förr. Karis förr är ett projekt där studerande vid Karis-Billnäs gymnasium forskar i sin hemorts historia.

Selenius gjorde bland annat en omfattande granskning av Karis järnvägs historia.

– Jag fotograferade också stationsområdet och jämförde dem med äldre bilder.

På Karis-Billnäs gymnasiums hemsida finns också videor som Selenius gjort i samband med projektet som leds av lärare Jan-Erik Till.

Till favorittågen hör de elektriska loken. Även om Selenius tycker att ångloken är intressanta så hör de inte till favoriterna.

– Min stora passion är ryska tåg. De är stora och mäktiga. Men jag tycker om alla tåg eftersom de alla är så olika. Man kan verkligen känna deras kraft och det tycker jag om.

Tågen betyder mycket för Selenius. Han trivs därför bra i Karis där tågtrafiken är regelbunden och omfattande.

– Att leva utan tåg skulle vara svårt och trist. Tågstationen i Karis har blivit en del av mig och därför är staden kär för mig.

Studier och framtidsjobb

Jonas Selenius ska i höst börja studera det tyska och ryska språket. Drömmen från barndomen var alltid att jobba på järnvägen, men i dagens läge prioriterar han annat.

– Språk behövs alltid och mina studier kommer nog att komma till nytta. Jag vet ännu inte riktigt vad jag vill jobba med, men någonting med språk blir det nog.

I framtiden kan det ändå hända att Selenius kombinerar det ryska språket med att jobba på tåg i det östra grannlandet.

– Innan det vill jag gärna tågluffa, helst i Ryssland.

Selenius ser fram emot att börja studera på Åbo Akademi. Han byter inte ut Karis för Åbo.

– Jag kommer självklart att börja pendla, skrattar han.

Om Jonas får välja

Pendolino/Intercity – "Intercity är mer varierande, man ser bättre ut och tågljudet är bättre."

Åka rätt väg/baklänges – "Båda går, här har jag ingen skillnad."

Gamla tåg/nya tåg – "Det beror på vad man menar med gammalt, men de äldre tågen är speciellare."

Regionaltåg/lokaltåg – "Lokaltågen är bekvämare än regionaltågen."

Finska tåg/utländska tåg – "De ryska tågen är en klar favorit."