Karis nya järnvägsbro invigdes – men bilisterna får ge sig till tåls

Invigning. Den nya järnvägsbron och det nya resecentret i Karis är invigd, trots att allt inte är klart ännu. – Den nya bron och resecentret stärker möjligheterna att pendla, samtidigt som de förskönar stadsbilden, sa minister Thomas Blomqvist. Bild: Lina Enlund

Karis nya järnvägsbro och det nya resecentret invigdes i går. Men den som vill köra över bron får vänta till slutet av året. Förseningar har skjutit fram öppnandet av bron.

Den nya järnvägsbron och det nya resecentret borde ha varit klart redan i augusti.

– Tidtabellen har fördröjts med fyra månader, säger Jan Gröndahl, teknisk direktör vid Raseborgs stad.

Planen var att allt skulle vara klart den 5 december vid invigningen. Tidtabellen höll alltså inte, men invigningen hölls ändå. Måndagen den 9 december beräknas resecentret vara klart och redo att tas i användning. Bron beräknas öppna för biltrafik tidigast sista veckan i december.

– Vecka 52 ska bilar kunna köra över bron, säger Jan Gröndahl och förklarar fördröjningen med olika faktorer, bland annat de problem vintermånaderna orsakade, försenade hissleveranser och kustbanan som hela tiden har använts under byggarbetet.

Bron. Raseborgs stads kostnader för projektet är omkring 5 miljoner euro. Bild: Lina Enlund

Området är ett skyltfönster för Raseborg

Minister Thomas Blomqvist var en av talarna på invigningen och konstaterade att järnvägsstationen i Karis är ett av Raseborgs viktigaste skyltfönster i och med att många tågresenärer får se en bit av Raseborg från tåget.

Järnvägsstationen och resecentret har utvecklats och stationen får nu namnet Västra Nylands centralstation.

– Den nya bron och resecentret stärker möjligheterna att pendla, samtidigt som de förskönar stadsbilden. Bron och resecentret är ett lyckat projekt. Det ger och framtidstro ett exempel på att samhället går framåt, säger Thomas Blomqvist.

Minister Thomas Blomqvist klippte av bandet. Bild: Lina Enlund

Den gamla bron blev nästan 90 år och behövde åtgärder på grund av det dåliga skicket.

– Den nya bron har en vacker form och ger stadsbilden ett lyft. Jag känner inget större vemod för den gamla bron, säger Anders Walls, stadsstyrelsens ordförande, och bad publiken vända blicken till vänster där den gamla bron finns bevarad på ett svartvitt fotografi på en transformator.

– Den nya bron är en värdig efterföljare, säger Thomas Blomqvist.

Smidigt. Många ville gå i den nya tunneln efter själva invigningen. Bild: Lina Enlund

I publiken fanns Karisbon Klara Paul. I januari återgår hon till jobbet i Helsingfors efter sin föräldraledighet och börjar också pendla igen. Hon ställer sig positivt till den nya bron och resecentret.

– Den nya bron ger ett lyft till hela området och binder samman centrum och järnvägsstationen på ett bra sätt, säger hon.

Raseborgs stads kostnader för projektet är omkring 5 miljoner euro.

Entreprenadavtalet för projektet skrevs den 17 april 2018.

Den nya bron har en viktbegränsning och är menad för personbilar, cyklar och fotgängare. Mindra lastbilar kan använda bron, medan bussar och långtradare ska ta en annan väg.

Invigningen var den 5 december kl. 12.30.

Mer läsning