Kammarmusikaliska pärlor från Wien

Förtätat. De fem musikerna på scenen bjöd på en konsert full av liv i komprimerad form.Bild: Anna-Maija Ahokas

Uusi Helsinki-kvartetten bjöd på en djupt berörande konsert i Ekenäs i söndags.

Konsert: Ekenäs konsertgarantiförenings septemberkonsert. Tid: 30.9. kl. 18. Plats: Sigurd Snåresalen, Ekenäs. Medverkande: Tomas Nuñez-Garcés och Uusi Helsinki-kvartetten: Petri Aarnio, violin I, Taija Angervo, violin II, Ilari Angervo, altviolin, Tuomas Lehto, cello. Program: Ludwig van Beethoven: Stråkkvartett i F-dur, op. 135 och Franz Schubert: Stråkkvintett i C – dur.

Som inledande konsert för säsongen 2018-2019 bjöd Ekenäs konsertgarantiförening till en konsert med kammarmusik av världsklass. Uusi Helsinki-kvartetten, som grundats 1982, har rönt stort internationellt anseende och belönats med många prestigefulla pris i tävlingar. Söndagens konsert var kvartettens tredje gästspel på orten och Ekenäspubliken fick igen njuta av kvartettens fullödiga klang, slipade fraseringar och det fina samspelet.

Titanernas svanesånger

På programmet stod två av kammarmusiklitteraturens hörnstenar; Ludvig van Beethovens 16:e och sista stråkkvartett och Franz Schuberts sista komposition: Stråkkvintetten i C-dur. Att så här sammanfoga två titaners svanesånger blev till en oförglömlig musikalisk upplevelse. Så mycket liv, komprimerat och återgivet av en stråkkvartett.

Uusi Helsinki-kvartetten presterade en musikaliskt perfekt och helgjuten konsert. Med teknisk briljans och avvägd dynamik framkallade de fyra (fem) musikerna hisnande vackra klanger speciellt i de långsamma satserna. De virtuosa utbrotten spelades med precision. Samspelet fungerade beundransvärt.

Mästare med hörselproblem

Ludwig van Beethoven, som föddes 1770 i Bonn, skrev under sitt liv inalles sexton stråkkvartetter, nio symfonier, fem pianokonserter och en mängd andra mästerverk. Vi vet att han led av en alltmer avtagande hörsel. Året 1818 var han helt döv men trots detta komponerade han sina sista storverk, bland annat den sista stråkkvartetten år 1826, året innan han avled. I ett brev från den sista tiden skriver Beethoven: "Förstår ni vilken olycklig människa jag är, hur svårt det är att komponera eftersom jag tänker på något mycket större." Det finns fragment som visar på att Beethoven planerade sin tionde symfoni.

Beethovens sista kvartett har fyra satser. Den första är till sitt uttryck spröd, ogripbar, kanske en föraning av livets slut. Andra satsen är till karaktären flyktig och lätt och första violinens stora oktavhopp ger ett sken av rymd. Den underbara tredje och långsamma satsen är en ödmjuk fridshyllning. Tiden stannar upp. Musiken andas lugn och ro. I fjärde satsen finns många olika element; dramatik, dissonerande passager, men även spjuveraktighet och ett överraskande lekfullt pizzicato på slutet – ett Mona Lisas leende?

Efter pausen utvidgades Uusi Helsinki-kvartetten med en musiker till, cellisten Tomas Nuñez-Garcés, sedan 2017 engagerad som första solocellist i Radions symfoniorkester.

Överjordiskt vacker musik

Franz Schubert, kvällens andra kompositörstitan, hann trots sin korta livsbana komponera en stor mängd musik som fortlever på konsertestrader, i våra hem och hjärtan. Hans sista komposition, Stråkkvintett i C-dur, utgavs först efter hans död 1828. Schubert var vid sin död endast 31 år gammal. Hans musik står som en klar följd i utvecklingen efter Beethoven med de wienklassiska dragen. Schubert representerar den romantiska eran med alla dess tidstypiska klangidiom.

Kvintetten i C-dur har blivit känd främst för det utomjordiskt vackra Adagiot i tredje satsen. Det upphöjda lugnet för tankarna till en falnande låga, som sprider sina sista strålar. Uusi Helsinki-kvartetten berörde djupt.

Ekenäs konsertgarantiförening har lyckats engagera musiker på hög nivå. Det är ett resultat av god och innovativ strävan. Kvällens konsert i Snåresalen kunde räkna ett 80-tal åhörare vilket är att gratulera.

Tony Vuorinen