Jazzig satsning på barn tilltalade

Jazzigt. Prokofjevs klassiska musiksaga Peter och vargen har fått jazziga kläder i UMO:s tappning.Bild: Jenny Backman-Pråhl

Ekenäs konsertgarantiförenings specialprojekt Musikglädje bjöd på musikklassikern Peter och vargen av Sergej Prokofjev i Ekenäs.

Konsert: Musiksagan Peter och vargen. Medverkande: Jazzorkestern UMO och Mikko Helevä, hammondorgel. Plats: Kulturhuset Karelia, Ekenäs. Tid: lördag 21.4 kl. 12 och 14.

Peter och vargen är en musiksaga komponerad av Sergej Prokofjev. Den handlar om den modige pojken Peter, som bor hos sin farfar, och om hans djurvänner. Vargen är farlig och lurar i skogen kring boningen. Varje roll har ett eget ledmotiv som representeras av ett instrument eller en instrumentgrupp. I originaluppsättningen finns såväl stråk- och blåsinstrument som slagverk och musiken varieras med inslag av en berättare. Jazzversionen av denna klassiker är arrangerad av Oliver Nelson på 1960-talet och skiljer sig från originalet på flera punkter. Orkestreringen är bigband-baserad och bilder av den spanska konstnären Ayesha López har i denna uppsättning ersatt berättarrollen. Dessutom har hammondorganisten i sin solistroll hand om teman som ibland inte går att förnimma från originalets motiv.

Svängigt och fritt

Allra först presenterades sagofigurernas meloditeman på de olika, från originalet avvikande, instrumenten. Fågeltemat spelades till exempel på sopransaxofonen och inte på tvärflöjten som det ursprungligen är skrivet för, fastän flöjten också fanns representerad i lördagens uppsättning. Det kändes logiskt i sitt sammanhang och fräscht. Verket fortsatte i mera jazziga tongångar med hammonden introducerad, spelande svängigt och just så fritt som jazzmusiken fordrar. Mellanpassager passerade med stilenliga likheter med Paul Desmonds Take five; i både taktartens lekfullhet och orkestreringssoundet.

Stundvis saknade jag berättarens roll då det kändes svårt, eller främst ovant, att hänga med i den här versionen av sagan. Alternativet var att strunta i att följa berättelsens kronologi, som en sorts påminnelse om att musiken och stilen var det viktigaste, inte sagans verbala budskap. UMO:s framförande var givetvis proffsigt och det känns skönt i själ och hjärta att konsertgarantiföreningen fortsätter att satsa på kulturupplevelser för barn. Barnvänliga teman, korta konserter och förberedande arbete (projektet Musikglädje har ambulerat i daghem runtom i Raseborg och på olika sätt introducerat Prokofjevs verk) gör tröskeln låg för barnpubliken att ta sig till evenemangen och bidrar till den kulturfostran som garanterar att vi har både publik och musiker på konsertestraderna framöver.

Jenny Backman-Pråhl