Horsbäckdagen firas ännu större

Trappar upp. Leif Sjölund, Klaus Sundblom, Peter Söderlund och Mikael Roms vill synliggöra Horsbäck för utomstående och skapa samhörighet bland företagarna på området.Bild: Janica Söderlund

Den 5 maj förvandlas besiktningsstationens gårdsplan till ett motorbetonat jippo för hela familjen. Horsbäckdagens är tillbaka större och mångsidigare än i fjol.

Evenemanget hade en lyckad premiär i fjol med cirka 1 500 besökare. Då fanns en bas vid MR Medias hall men i övrigt var jippot utspritt till de deltagande företagen. Nu satsar man på ett större gemensamt område för alla utställare är samlade.

– Folk vill gärna ha allt på ett ställe, konstaterar Leif Sjölund från Truck Wash.

Sjölund är en av arrangörerna.

Ett tjugotal jänkare, ett tjugotal tuningbilar och ett tjugotal motorcyklar ställs ut på kring besiktningsstationen på Horsbäckdagen. Dessutom finns ett par dussin företagsbilar att bekanta sig med.

I år marknadsför man dagen som Hors-power-bäckdagen.

– Betoningen är fortsättningsvis på fordon. Vi trodde på ett stort motorintresse redan i fjol och det visade sig vara ett vinnande koncept. Förut handlade mest om hästkrafter i Horsbäck men nu är det också andra krafter som etablerar sig, säger Peter Söderlund från Max's Energy.

– Vi vill inte göra det för stort för fort men det är ändå viktigt att förnya sig, säger Mikael Roms från MR Media och Place2Go.

Förutom jänkarna, hobbybilarna och motorcyklarna kommer det att finnas ett hoppslott för barnen som SOS-Hinaus bidrar med. Wi-Box Bakery & Kitchen kommer att sälja grillmat och drycker. Det finns också ett stånd för de kaffesugna.

I bakgrunden kommer det att spelas musik och som speaker fungerar Pati Limnell.

– Det är avkoppling för hela familjen, säger Sjölund.

Stor potential

Klaus Sundblom på Hydroforest, Mikael Roms på MR Media och Place2Go, Roms, Peter Söderlund på Max's Energy, Kim Ahtola på Contrak och Leif Sjölund på Truck Wash sitter i den styrgrupp som tog initiativet till att återuppliva Horsbäcksdagen i fjol.

– Vi är alla företagare och gör det här vid sidan av våra huvudsakliga sysslor. Vi tycker om att samarbeta för en bättre samhörighet. Vi vill synliggöra företagen på området och Horsbäck som handelsområde. Genom en gemensam satsning är det lättare och förmånligare att få stor synlighet i alla kanaler som finns till hands. Vi vill visa att branscherna blir fler och att utbudet växer. Alla hallar som byggs här fylls, säger Roms vars företag MR Media och Place2Go också flyttar till Horsbäck i september.

Responsen var mycket bra i fjol trots att man arrangerade evenemanget på ganska kort varsel. Med tanke på att det torde finnas närmare hundra företag i Horsbäck och att de blir fler hela tiden finns det potential för någonting ännu större.

– Och våra idéer tar inte heller slut, säger arrangörerna som påpekar att man kan visa upp sig även om man inte har något att ställa ut.

– Man stöder området genom att vara med samtidigt som man lär känna varandra, säger Roms.

Gratisevenemanget, som också kan betraktas som kickoff för sommarsäsongen, äger rum mellan klockan 10 och 14 den 5 maj.