Hemmets egen berättelse ska sälja

Bra år 2015. Maj-Louise Silén, kontorschef på Nordea, samt Krister Sjöström och Bettina Ruuskanen på SKV samarbetar och når synergier med kontoren i samma lokal. Bild: Christoffer Holm

I november lanserade fastighetsförmedlaren SKV tjänsten Kodin tarina, Hemmets berättelse. I Hangö ser man många fördelar med att säljobjekten får en historia.

– Tanken är att säljarna själva ska få berätta om sitt hem. Det handlar om vad de vill poängtera, inte vad vi som förmedlare anser.

Så sammanfattar Krister Sjöström, försäljningschef på SKV i Hangö, den nya tjänsten Kodin tarina.

– Det finns mycket att berätta och jag tror att det påverkar köparens beslut, säger Sjöström.

Kodin tarina är ett komplement till fastighetsförmedlarens beskrivning av huset, tomten eller lägenheten. Utöver den grundläggande informationen kan man nu berätta hur hemmet varit att leva i och varför man själv köpte bostaden.

– Säljaren har möjlighet att ladda upp egna bilder, skriva en text och göra en video och välja musik till den. Man kan göra det själv men vi hjälper till om det behövs, säger Bettina Ruuskanen, fastighetsförmedlare på SKV i Hangö.

Greppet är nytt och SKV har till och med patenterat namnet. Kodin tarina finns hittills bara på finska, på svenska kallar Sjöström tjänsten Hemmets berättelse. Han hoppas på svenskspråkigt material inom kort.

Berättelsen om Hangö säljer

Även om den nya tjänsten ännu inte hunnit slå igenom i Hangö tror Sjöström att den passar uddens särställning på bostadsmarknaden.

– Vi säljer ju mycket till huvudstadsregionen. Då är sådant vi tar för givet inte alltid självklart. Då behövs en förklaring till vad närheten till havet och olika tjänster och fritidsaktiviteter betyder.

Ruuskanen håller med, och potentialen är stor. I dag kan nästan vilket objekt som helst på Hangöudd säljas som fritidsbostad. Priserna och omgivningen lockar.

– Vi har sålt alltifrån en tvåa på Gentoftegatan till villor på Appelgrenvägen, säger Ruuskanen.

En berättelse lär locka ännu mera. Att få en bild av hur det är att bo i Hangö och känna till historien bakom det man köper är attraktivt.

– I Raseborg har man en annan nytta. Då kommunen är stor kan det vara viktigt att berätta vad ligger nära och hurdan den egna bygden är. Där har många redan varit jätte positiva till tjänsten, säger Sjöström.

Storyn större än du tror

Men hur ska man då berätta om sitt hem? Oberoende hur man vill göra det, med text, bilder, video eller en kombination av dem, tipsar Sjöström att det lönar sig vara ärlig. Det finns många möjligheter att få bostaden att se extra fint ut på bild, men det lönar sig knappast i längden.

– Man kan berätta varför bostaden är lämplig och vilka som är dess bästa sidor men ändå inte överdriva.

Samtidigt är han säker på att det alltid finns mera att berätta om ett hem än vad fastighetsförmedlarna kan.

– Ofta finns det mycket mera att berätta än vad även säljarna tror. Det vill vi få fram.

Ruuskanen tillägger att man till och med kan ladda upp bilder på solnedgången från terrassen eller bilder från en grillkväll, sådant kan hjälpa köparen hitta det perfekta objektet.

Synergier med banken

Även SKV:s samarbetspartner i Hangö, banken Nordea, är positivt inställd till den nya tjänsten. Nordea och SKV ingår nämligen i samma koncern och huserar sedan ett år tillbaka under samma tak. Det har redan gett fördelar, då kunder som köper och säljer en bostad kan behöva tjänster från båda.

– För oss betyder det jättemycket. En kund kan ha behov av en förmedlare och då är det bara att visa dem till rummet intill, och vi kan behöva hjälp med någon värdering, säger kontorschef Maj-Louise Silén på Nordea.

Hjälpen behövs även andra vägen. Silén tror att det förbättrade samarbetet har haft inverkan på resultatet.

– På bolånesidan hade vi ett jättebra år i fjol, och det trots att många fritidsboende som köper bostad i Hangö knappast tar lån här i staden.

Mer läsning