Hela Hangö blir en teaterscen – teaterträffen bjuder på sex urpremiärer

Existentiell. Årets pjäs med Lina Ekblad är en föreställning för dig som är levande eller för dig som ska dö. Det är en existentiell resa från 1600-talets Descartes till Facebook i dag, som tar sig an den omöjliga uppgiften att ta reda på vad vår verklighet består av. Vad som är sant eller falskt, vad som är nu eller då, vem som är skådespelaren och vem som är publik. Bild: Andreas Westerberg

En Finlandspremiär, ett nordiskt samarbetsprojekt och några internationella gästspel kryddar årets program under Hangö teaterträff.

Enligt tradition blir Hangös vackra skärgårdsmiljö under andra veckoslutet i juni en plats där scenkonst uppförs, upplevs, diskuteras och utvecklas. Årets festival har starkt fokus på nya verk med premiär i Hangö.

– Årets program speglar vår målsättning med hela festivalen. Att skapa ett sammanhang som erbjuder nya impulser och öppningar för en diskussion om den finlandssvenska teatern och den konstnärliga mångfald den kan erbjuda, kommenterar Hangö Teaterträffs styrelseordförande Jonas Welander festivalprogrammet.

Den 6–9 juni kommer allt som allt sex stycken verk få urpremiär i Hangö. Oblivia, som hör till Finlands internationellt mest framstående grupper, presenterar sitt nya verk Light & Easy, en strukturerad improvisation som tangerar teman som tid, död och förlust. Efter att ha presenterats som demo i Tyskland, blir det finlandspremiär i Hangö.

Blaue Fraus stora nordiska samarbetsproduktion Harlequin undersöker romantisk, tvåsam kärlek ur ett normkritisk perspektiv. Utifrån Harlequinromanernas värld förbereder Blaue Frau och ÖFA-kollektivet från Sverige var sin föreställning och tre scenkonstnärer från Island tolkar temat visuellt. Delarna sammanställs till en helhet och presenteras i Hangö.

Rädslor och skräck

Efter succén med 10 journeys to a place where nothing happens, fortsätter Juha Valkepää sitt samarbete med Taito Hoffrén. Pelko/Fear betraktar hur rädslor rör sig mellan det privata och universella. Föreställningen är en internationell samproduktion mellan Hangö Teaterträff, Kanuti Gildi Saal och BIT Teatergarasjen. Övriga upremiärer är Boris & Becker av Ensemble Bulleribock, Morjens Tristesse av All Makt åt Helvete (Andrea Björkholm och Nils Granberg) och I'm Horny for Destruction! av Oksana Lommi, David Sandqvist och Tony Sikström. Den sistnämnda pjäsen blev utvald via Hangö Teaterträff Open Call, som lanserades under förra årets festival.

Ett av årets internationella gästspel är Mumiebrun av den norska gruppen Susie Wang. Det är andra delen i en skräcktrilogi om den mänskliga naturen. Med rötter i bland annat Baktruppen har Susie Wang övergett den performativa postdramatiska traditionen för att återutforska mimetisk närvaro och fiktion. Susie Wangs föreställningar leker med en teatralisk "nästan-verklighet" i gränslandet mellan naturligt, onaturligt och övernaturligt.

Forum för samtal om teater

Festivalen vill fungera som ett forum där teaterkonstnärer och publik kan mötas och reflektera kritiskt kring scenkonst. Förutom teaterkritik kommer årets diskursiva program att tangera teman som hur man kan jobba tillsammans hållbart och hur progressivitet ses på det finlandssvenska scenkonstfältet. Dessutom kan festivalpubliken delta i workshopen Structures of Love med Oblivia, samt en workshop och föreläsning av den norska scenkonstnären Trine Falch från Susie Wang, tidigare känd från bland annat Baktruppen.

– Det är fint att i år kunna presentera ett så brett program som både rymmer premiärer av alldeles nya verk, teater för olika åldrar av olika genrer och format. I möten med internationella gästspel och genom olika workshoppar, föreläsningar, diskussioner hittar vi ytterligare nya sätt att bemöta teatern som konstform och hur den uttrycker sig i relation till sin omgivning och omvärld", säger Welander.

Hangö teaterträff går av stapeln den 6–10 juni på många håll i Hangö. Det fullständiga programmet finns på festivalens webbplats www.hangoteatertraff.org.