HC Berg skapar konst till världens alla hörn

Varje dag sitter tre munkar i måntemplet i Kyoto, Japan, och mediterar framför en vägg gjord av 300 000 sugrör. Mannen bakom konstverket är konstnären Hans-Christian ”HC” Berg, som har sin ateljé bland Västankvarns lummiga lövträd i Ingå.

Från att han valdes till Årets unga konstnär i Finland 2007 har Berg stadigt blivit allt mer välrenommerad, både i Finland och internationellt. Samma år som Berg tilldelades utmärkelsen slog han också ned sina bopålar i Ingå. I en gammal storhushållningsskola med 14 spisar – av vilka ironiskt nog ingen fungerade – hittade han sin perfekta ateljé.

– Från Ingå kommer jag lätt vart som helst i Finland och världen. Jag kommer lika snabbt in till Helsingfors centrum som till Helsingfors-Vanda flygplats, säger Berg.

Gammalt hederligt grovarbete

Den största orsaken till flytten var ändå att han behövde utrymme. Mycket utrymme.

– I Helsingfors kan du kanske hyra ett rum. Det är ganska bra om du målar och inte har några maskiner.

Men det har Berg. Han arbetar i vitt skilda material som metall, glas och plast. Oftast gör han en prototyp i ateljén. Sedan samarbetar han med lokala företag inom industrin för att förverkliga dem i stor skala.

Skulle du säga att du är mer av en smed än en van Gogh-typ?

– Jag tror att jag har lite av båda typerna i mig. Vissa dagar när jag har jobbat med metall är händerna, ansiktet – allt! – helt svart och jag vill doppa mig i det kallaste och renaste vattnet. I de här stunderna påminner mitt arbete om en smeds, för att välja den liknelsen. Men nästa stund går jag kanske på ett cocktailparty, även om jag har förstått att just van Gogh aldrig gick på sådana.

Berg berättar att han vissa dagar kan byta kläder fyra, fem gånger på grund av vad situationen kräver. Just den här dagen är han klädd i en ledig pikétröja, jeansshorts och sandaler. Han står på gården utanför ateljén, som även tjänstgör som hem åt familjen Berg, och kastar boll med den pensionerade polishunden Päre ("pärta" på svenska").

– Västankvarn har en jättevacker kulturmiljö. Här är fint att köra längs sandvägarna, genom den kulliga topografin och förbi de – med finländska mått mätt – gamla gårdarna, säger Berg.

Granne med HC Bergs ateljé ligger Västankvarn skola, Ingås enda byskola. Läget är ypperligt för familjen eftersom sonen går i skolan och dottern kommer att börja där när det är dags. I familjen finns också mamma Satu Halttunen, även hon framgångsrik inom sin konstform.

– Hon är nutidsdansare. Till en grad har vi liknande karriärer. Vi är en jämställd familj, vi har inga konservativa roller. Eller kanske det har blivit lite mer så med åren, men i grunden är vi båda liberala konstnärssjälar. Roten är ren, kan man säga, konstaterar Berg.

Öppnar ateljén för allmänheten

HC Berg deltar varje år i Konstrundan, evenemanget där konstnärer runt om i Finland öppnar dörrarna till sina ateljéer för allmänheten. År 2018 ordnas Konstrundan den 8 till 9 september.

När den här intervjun görs är det långt tills Berg välkomnar allmänheten, men trots det råder inget kreativt kaos i ateljén. De gamla skolsalarna är luftiga, ljusa och rymliga. I taket glimmar två örnar gjorda av metallremsor. Längs väggarna reser sig glaskonst vars virvlar man kan förlora sig i om man inte är försiktig.

Ett block som vid första anblicken ser ut att bestå av semitransparent glas visar sig vid en närmare granskning innehålla mängder av vita sugrör. Det är en mindre version av ett verk som Berg som en av de första västerländskt utbildade konstnärerna någonsin hade äran att uppföra i månens tempel Kiyomizudera-jojuin i Kyoto, Japan. Templet hör till en av de bildskönaste platserna i den uppgående solens land och är känt för sin trädgård där man kan se månen reflekteras i en spegelblank damm. Bergs skapelse var en del av evenemanget Kyoto Art Walks.

– Det gick åt ungefär 300 000 sugrör. När konstverket var klart och jag kom tillbaka nästa dag upptäckte jag att där satt tre munkar och mediterade framför det. De brukar göra det varje dag. De tilltalades av något i den, berättar Berg.

Två ögonpar är aldrig identiska

65 ton.

Så mycket kommer Hans-Christians Bergs senaste skapelse att väga när den är färdig. Redin Nereidi kommer att placeras på en central plats i det nya bostadsområdet Redi som håller på att växa fram i Fiskehamnen i Helsingfors.

Den här nereiden – en havets nymf i grekisk mytologi – är en lek med optiska illusioner. Den är skapad av metallskivor som tillsammans formar en byst. Beroende på från vilken vinkel du betraktar den ser verket helt annorlunda ut. Optik är något som genomsyrar Bergs konst. Han fascineras av det.

– Även om vissa av mina konstverk för ett otränat öga kan se ut som ett och samma har de alla små skiftningar. Dessutom ser de annorlunda ut beroende på från vinkel du iakttar dem – och även beroende på vem som betraktar dem, säger Berg.

– Om vi tar Mona-Lisa som exempel kan vi konstatera att den föreställer Mona-Lisa, som ler. Vad leendet beror på kan var och en ha en egen uppfattning om, men konstverket är statiskt. Med optisk konst är det annorlunda. Alla har olika ögon. Ögonen bryter på olika sätt, vissa är till och med färgblinda. I mötet mellan betraktaren och konstverken skapas ett helt nytt narrativ.

Som den konstälskare HC Berg är uppskattar han också Ingås natur – från de rundslipade klipporna vid havet till de lummiga lövskogarna.

– När naturen är som vackrast behövs människan egentligen inte mer. Den har alla kvalitéer som god konst ska ha.