Här har man fixat fordon i femtio år

Precis vid stranden där Fiskarsån rinner ut i Pojoviken ligger en bilverkstad som i år har 50 år på nacken. Trots åldern hänger verkstaden med i bilbranschens snabba utveckling.

Inne i den varma verkstadshallen är det lugnare än vanligt. En radio ljuder i bakgrunden. Bara två bilar servas. Markus Dahlqvist jobbar med en Volvo som är intagen för problem som kölden ställt till med. Johnny Qvarnström är upptagen med en Peugeot som ska få kamkedjan utbytt – ett betydligt större och mer invecklat jobb än ett byte av kamrem.

– Dagens bilmotorer har ställt till det lite för konsumenterna. På grund av dåliga material håller inte kedjorna så bra som det var tänkt och måste därför bytas ut ibland, precis som remmarna. Det är ganska komplicerat och dyrt, säger Dahlqvist.

På Pohjan Varaosamyynti jobbar företagaren Markus Dahlqvist och två montörer. Det är lugnare än vanligt. Dahlqvist uppskattar att man i snitt servar mellan 10 och 15 bilar om dagen då det oftast är fråga om mindre ingrepp. Jobb finns så det räcker. Dahlqvist skulle gärna anställa en tredje montör. Men kunniga bilmekaniker växer inte på träd.

– Jag skulle antagligen vara tvungen att köpa loss någon från någon annan firma.

Man kan inte längre serva en bil utan att köra den genom en felkodsläsare där bilen diagnostiseras med hjälp av dataprogram.

– Dagens montörer ska vara ganska bra på att använda de olika datorprogrammen. Man ska vara lika mycket elektriker som bilmekaniker i dag. Utvecklingen i bilbranschen är snabb och har alltid varit det. Det är bara att försöka hänga med.

Dahlqvist började som reservdelsförsäljare 1999 och har varit företagare i fem år.

– Min uppgift är att hålla montörerna med delar och jobb. Men vi är framför allt en bilverkstad. Vi säljer ganska lite delar utanför huset. De delar vi säljer monterar vi själva i verkstaden eftersom tekniken börjar vara så komplicerad.

Han har sett bilarna från 80-talet falla bort och nu börjare det glesna bland 90-talsbilarna.

– Man börjar väl bli gammal, säger han och skrattar.

Nu rullar det in splitternya bilar såväl som leasingbilar. Bilarna som gjordes i slutet av 90-talet och början av 2000-talet var på sätt och vis mer hållbara. Det är teknologin i de nya bilarna som ställer till det. Ju finare bil, desto mera mjukvaror ska kommunicera med varandra.

– Ett litet elfel kan resultera i att ingenting fungerar, säger Dahlqvist.

Dyra verktyg

Typiska jobb är komplett besiktningsservice, årsservice, reparationer samt byte av kamremmar och -kedjor. Verkstaden gör egentligen allt förutom måleriarbeten där man nu för tiden anlitar en firma i Karis.

Eftersom man tar sig an alla bilmärken behövs en massa, ofta dyra, specialverktyg. Orsaken är att det finns så många motormodeller även om vissa motorer används av många olika märken.

– Ibland har vi beställt specialverktyg för 300 euro till en reparation som kostar 1 000 euro. I värsta fall används verktygen väldigt sällan.

Service av elbilar är ännu inte aktuellt för Pohjan Varaosamyynti men är antagligen någonting man måste förbereda sig för på sikt.

– Där tas arbetarskyddet till en ny nivå. Säkerhetsbestämmelserna kräver bland annat en stor skyddszon kring fordonet som servas.

En annan sak som moderna verkstäder ställs inför är avfallshanteringen. Dahlqvist anlitar till exempel en firma för farliga ämnen och en annan för gamla bilbatterier.

"Lättare på landet"

Företaget gör egentligen ingen aktiv marknadsföring.

– Vi har mest stamkunder. Många som bor i huvudstadsregionen men har någon anknytning hit servar sin bil här. Det är inte ens alltid priset som avgör. Det handlar snarare om att här finns mer lediga tider och någon att prata med. Allting upplevs vara lite lättare på landet.

Verkstaden öppnar 7.30 och de första två timmarna går till att ta emot jobb.

– På morgonen är det alltid lite kaos. Sedan får vi jobba lugnt ungefär till klockan 14 då kunderna vill avhämta sina bilar.

Det är när man lyckas ro i land alla uppdrag trots att det är hektiskt som gör att Dahlqvist trivs som verkstadsföretagare.

– En service kan ta tre fyra timmar. Om någonting oväntat dyker upp blir det lätt ett par timmar extra arbete. Det är en skön känsla att fixa det man kommit överens om fast tidtabellen är tajt och man har många bollar i luften. Nöjda kunder och pengar i kassan är en bra dag.

Serie

I VN-serien På jobbet bekantar vi oss med olika yrkesgrupper och hur deras arbete och vardag ser ut.

Profil

Namn: Markus Dahlqvist.

Yrke: Företagare i bilbranschen.

Familj: Fru och tre barn.

Hobbys: Motorsport, båt- och stugliv.

Plus med mitt jobb

När man kan hjälpa någon med en reparation som inte blir dyr men märks. Då är både kund och montör på gott humör.

Minus med mitt jobb

Man har lite bråttom hela tiden men det är ju ganska vanligt i arbetslivet i dag.