Hangöchokladen får en egen plansch

Motivet är typiskt somrigt med kända landmärken i modern naivistisk stil.Bild:

I somras lanserade Kultasuklaa en egen Hangöchoklad, och nu knoppar varumärket av sig.

Chokladen marknadsförs via en affisch, som en annan känd Hangövän står bakom – författaren och grafiska planeraren Matti Remes. Den färglada planschen har illustrerats av Maxim Usik. Remes beskriver sin roll främst som en kontaktperson mellan företaget och illustratören.

– Av kärlek till Hangö är jag med och ror projektet i land, säger han. Själva grafikerjobbet görs av Ossi Gustafsson på Hiekkagraphics, som också planerat logon för Hangöchokladen.

Den färgglada affischen lanseras inom kort och kommer att användas för att lyfta fram både chokladen och Hangö. Remes säger att han inte ville ha en traditionell affisch, utan en som väcker sinnebilder av Hangö.

– Efter uppdragsbeskrivningen fick Usik fria händer, och jag har inte behövt beblanda mig med utförandet.