Hangö och Raseborg vill locka kinesiska turister

I fredags träffade Hangös stadsdirektör Denis Strandell och Raseborgs stadsdirektör Ragnar Lundqvist Kinas ambassadör Chen Li och handelsattachén Sun Liwei. Målet med mötet var att knyta kontakter med den kinesiska ambassaden för att i framtiden kunna etablera samarbeten med kinesiska företag och för att föra fram vilka möjligheter regionen har att erbjuda.

Arbetet för den här träffen började på våren när Strandell och Lundqvist kontaktade den kinesiska ambassaden. Hangö och Raseborg ville berätta om möjligheterna till att bygga datacenter i regionen och ambassaden önskade att turism skulle bli det andra temat som diskuterades under dagen.

– Vi hoppas att ambassaden informerar kinesiska företag om att vi har fyra platser som man kan bygga datacenter på. Vi önskar även att de för vidare budskapet om hur vackert Hangö och Raseborg med tanke på turismen, säger Lundqvist.

För tillfället är största delen av de turister som besöker Hangö och Raseborg finländare. Denis Strandell och Ragnar Lundqvist hoppas att flera asiatiska turister skulle hitta till regionen och se vad den har att erbjuda.

– Vi har en fantastisk natur här, som är väldigt olik den kinesiska. Här finns havet, skärgården, småskaligheten och lugnet. Man kan även se den blåa himlen och luften är ren. Det här kan i framtiden bli trumfkort och det intresserar redan asiater, säger Strandell.

Det finns ändå en punkt som Hangö borde utveckla för att kunna ta emot mera utländska turister, säger han.

– För tillfället är det övernattningskapaciteten som är en trång sektor i Hangö. På den punkten måste vi göra någonting.

Hållbart

Ville Vuorelma som är turistchef i Raseborg deltog även i fredagens träff. Han önskar också att de asiatiska turisterna skulle hitta till skärgården eftersom de för tillfället ofta endast besöker ställen som Helsingfors och Lappland. Vuorelma vill ändå bygga upp marknaden för de asiatiska turisterna ett steg i taget för att göra det på ett hållbart sätt.

– Skärgården är relativt orörd och ren, så det är viktigt att ta det i beaktande. Man måste börja ta emot mera turister i en lämplig takt så att naturen inte påverkas av människorna.

Vuorelma har även träffat en delegation från en turistbyrå i provinsen Jiangsu som ligger norr om Shanghai. Delegationen gav en bild om vad som möjligtvis kunde vara intressant för de kinesiska turisterna att göra och se. Fiske stod högt uppe på listan.

– Delegationen ansåg att ett paket där det skulle ingå en stugupplevelse med exempelvis bärplockning, bastubad och speciellt fiske skulle vara något som kunde väcka de kinesiska turisternas intresse, säger Vuorelma.

Kinas ambassadör Chen Li tror också att kinesiska turister definitivt skulle vara intresserade av att besöka Hangö och Raseborg.

– Hittills har det vad jag har sett varit fantastiskt. Naturen och de gamla städerna är väldigt vackra och jag tror absolut att det finns en möjlighet att kineser skulle vilja besöka de här ställena, säger han.

Varje år ökar mängden asiatiska turister i Finland och Vuorelma tycker att den stora asiatiska marknaden definitivt erbjuder möjligheter för Raseborg och Hangö. Han påpekar ändå att det är ett mera långsiktigt projekt och att man måste bygga upp kontakterna och redskapen för att kunna ta emot mera turister från Asien stegvis.

Planer för den digitala framtiden

Även marknadsföringen av möjligheterna till att bygga datacenter är ett långsiktigt jobb, säger Strandell. Enligt honom håller den gamla industrin med skorstenar på fabriksbyggnaderna på att försvinna helt och hållet från västvärlden och det digitala är vad man ska satsa på. Lundqvist påpekar också att kineser börjar göra allt mer affärer i Europa och att Hangö och Raseborg erbjuder bra möjligheter för dataöverföring.

– Det här arbetet med datacentrerna handlar om att skapa förutsättningar för 2030- och 2040-talets industri att etablera sig. Den nya digitala industrin är det som vi eftertraktar och vi försöker positionera oss med hjälp av de här satsningarna så att vi finns i framkanten i Finland när det gäller det, säger Strandell.

Finland har också blivit en del av vad man kallar Den nya Sidenvägen. Det är ett kinesiskt projekt som ska knyta Kina och Eurasien närmare varandra genom att öppna handelsvägar och -korridorer. Ungefär femtio järnvägslinjer förbinder nu 27 kinesiska städer med 28 europeiska som ett resultat av det här projektet. Kouvola är Finlands knutpunkt i nätverket. Chen Li säger att det i framtiden kan finnas möjligheter för ett samarbete också på de digitala vägarna.

– Det handlar inte nu för tiden bara om att vara på en fysisk väg, utan det handlar även om de digitala vägarna. Först måste Finland ändå marknadsföra det här för oss så att vi sen möjligtvis kan introducera det till kinesiska företag, säger han.

Fortsatt samarbete

Strandell och Lundqvist hoppas att fredagens träff leder till en fortsatt dialog mellan städerna och den kinesiska ambassaden. De är båda glada över att ambassadören och handelsattachén kom till regionen och tillbringa en hel dag där.

– Vi fick en chans att knyta kontakter med dem och visa fina ställen i Hangö och Raseborg. Det uppfyller mer än väl det som vi var ute efter i det här skedet, säger Strandell.

Hangö och Raseborg ska fortsätta att jobba tillsammans på sakerna som diskuterades på fredagens möte och Lundqvist påpekar att de två städerna inte är konkurrenter.

– Vi har samma intressen vilket är orsaken till att det här samarbetet fungerar bra. Om någonting blir bra för Hangö så blir det bra även för oss och tvärtom.

Det är inte bara den kinesiska marknaden som intresserar städerna utan planen är att sätta i gång samarbeten med andra asiatiska länder också.

– Vi har redan kontaktat den japanska och koreanska ambassaden, så det är på gång, säger Lundqvist.