"Hamnen har kapacitet att växa"

Full rulle. – Det har varit ett intressant år, det är inte alltid som det händer så här mycket i en hamn, säger Matti Esko som är ny vd för Hangö Stevedoring. Bild: Sarah Grönstrand

Med drygt ett halvårs erfarenhet på posten som Hangö Stevedorings vd är Matti Esko optimistisk. Företaget har ett intressant år bakom sig med två stora projekt som rotts i land. Nu väntar han med spänning på den nya lyftkranen.

När Matti Esko började som ny vd för Hangö Stevedoring i januari var det turbulent. Företaget nyss hade samarbetsförhandlat. Samtidigt höll man på att ro i land två större investeringar.

– Jag fick hoppa på ett tåg som redan var i gång.

Under hans tid som ny vd har två stora projekt förverkligats. I februari kunde företaget börja använda en helt ny hall.

– Med den kan vi betjäna bland annat stålindustrin och projekttransporter.

Men den största investeringen i år är ändå den nya lyftkranen som inhandlats från tyska tillverkaren Liebherr. Lyftkranen har varit i användning i två år, så helt splitterny är den inte, men effektivare och bättre än de kranar som nu finns i hamnen.

– Den är kritisk för vår verksamhet. Utan den kan vi inte erbjuda fartyg med containrar service.

Kranen är packad för transport från Mexiko, men det är osäkert exakt när den anländer till Hangö. Esko uppskattar att det är någon gång i december.

Några nyanställningar är ändå inte på gång. Under året har en del tjänster ledigförklarats, men det är frågan om jobb som blivit lediga i och med pensioneringar. På våren utbildades också en hel del tillfällig arbetskraft.

– Det är typiskt för branschen, vi behöver alltid en del tillfällig arbetskraft. Speciellt när det är rusning och på sommaren eftersom vi inte kan stänga verksamheten i juli.

Planerar framtiden

Nu återstår att planera vart företaget är på väg inom de närmsta tre till fem åren, men de planerna kan Esko ännu inte gå närmare in på.

– Ekonomin kan sakta in, men det handlar om ett helhetsspel i hamnen. Vi försvinner ingenstans, varor behöver flyttas oberoende.

Att SSAB lägger ner fabriken i Lappvik tycker Esko är en ledsam nyhet för Hangö.

– Hangö har ett bra läge för industri tack vare hamnen, så jag vill se positivt på framtiden.

Däremot påverkas inte Hangö Stevedoring av stängningen, eftersom man fortsätter betjäna SSAB:s fabrik i Tavastehus.

Men trots det är konkurrensen alltid hård. Hangö tävlar bland annat mot Åbo och Helsingfors.

– Hangö har kapacitet att växa och fördelen med Hangö är att hamnen ligger längst söderut i Finland, så rutten via Hangö är den kortaste till Europa. Dessutom är det nära till landsvägen.

Och under Matti Eskos tid som vd på Hangö Stevedoring har omgivningen i hamnen hunnit ändra mycket.

– Flera projekt har avancerat snabbt, jag lyfter på hatten för staden och hamnen som gjort flera förbättringar i infrastrukturen.

En förbättring som Esko däremot efterlyser för framtiden är att den sista sträckan av tågbanan till hamnen elektrifieras.

– För tung industri är det alltid mest effektivt och miljövänligt att transportera varorna med tåg.

– Det är hela hamnbolagets uppgift att lobba för det till ministeriet, och vi är gärna med och hjälper med att försöka väcka beslutsfattarna.

Lång erfarenhet av logistik

Matti Esko kommer ursprungligen från Raumo, där han bland annat jobbat för Raumo Stevedoring. Han har också jobbat för Euroports Finland där han fick nya perspektiv eftersom hans arbetskolleger jobbade i olika europeiska hamnar.

Med jobbet som direktör för Kvarken ports fick han erfarenhet av att jobba för ett kommunägt hamnbolag och att jobba för ett gemensamt projekt mellan två länder.

– Där tog vi modell av samarbetet mellan Malmö och Köpenhamn när de byggde Öresundsbron för att få en ny färja som ska trafikera mellan Vasa och Umeå.

Sammanlagt har han över 20 års erfarenhet av att jobba med logistik i olika miljöer.

– Min tidigare erfarenhet har varit till stor nytta.

Hans första erfarenhet kommer från UPM med utveckling av papperslogistik.

– Med det här jobbet i Hangö återvänder jag till mina rötter, det är det här jag kan bäst.

Imponerad av tvåspråkigheten

Något som Esko har märkt under den tid han bott i staden är att Hangöborna bryr sig om vad som sker i hamnen.

– Hamnen är stor i förhållande till staden och man märker att hamnen är viktig för Hangöborna. Det är också viktigt för mig att hamnen är viktig för folk.

Han tycker också att det märks i stadens beslutsfattande att hamnen står folk nära.

– Samarbete är viktigt för mig och det finns många samarbetsforum mellan staden och andra företag här.

– Det är också spännande att hamnen är fysiskt nära staden. När man kommer till Hangö kommer man direkt till hamnen, i många städer ligger hamnen vid sidan om.

Tvåspråkigheten i Hangö är också något han noterat med glädje.

– Det är en fin stämning vid kaffebordet när alla pratar sitt eget modersmål, och det är okej.

Esko har en lägenhet i staden, men familjen bor kvar i Raumo.

– Mina döttrar är i en sådan ålder att det skulle vara för tufft att flytta.

Namn: Matti Esko.

Karriär: Valdes till vd för Hangö Stevedoring i augusti 2017 och tillträdde i januari 2018. Har tidigare jobbat som vd för Kvarken Ports, Euroports Finland, Raumo Stevedoring. Han har också jobbat med logistik för UPM-Kymmene.

Studier: Diplomingenjör med logistik som huvudämne från Tammerfors tekniska universitet 1998.

Kommer från: Raumo där hans fru och två döttrar fortfarande bor.

Mer läsning