Hållbar nykomling utmanar plastpåsen

Snäll påse. Marina Strömberg och Camilla Rehnman på Seppälä i Ekenäs är glada över de nya, naturvänliga påsarna. Bild: Lina Enlund

Klädaffären Seppälä är först i landet med att använda påsar av ett nytt material – gjort av finska träd. Miljöexperter ser kassen som en del av en större trend.

Angelina Davini-Pulkkinens inköp slinker ner i en påse. Några minuter senare uppdaterar hon på Instagram: "köpte klänning och fick en splitterny papticpåse gjord av finska träd" med tillhörande hjärtan och hashtaggar.

Är påsen gjord av papper eller plast? Ingendera, visar det sig. Träfiberpåsen är en inhemsk innovation av uppstartsföretaget Paptic. Mjuk som silkigt papper men hållbar som plast – den nya påsen i klädaffären Seppälä i Ekenäs ska svara på den ökade efterfrågan på hållbarhet. Kedjan är först i landet med att ta till sig den ekologiska nykomlingen.

I en tid där ingen längre kan ignorera klimatproblemet är den ekologiska påsen en välkommen produkt för såväl kunder som företagare.

Påsens flera liv

Angelina Davini-Pulkkinen som genast delade detaljer om sitt klänningsuppköp på sociala medier har förstått poängen: den här påsen ska användas många gånger och detta ska gärna synas på sociala medier. Hashtaggen, nyckelordet som gör inlägget sökbart för andra, pryder påsen. På en annan Instagrambild under samma tagg får en gammal radio följa med till stranden i en likadan påse.

En tredje användare förliknar kassens känsla vid nytvättade vita lakan.

För Angelina Davini-Pulkkinen är påsen en del av en hållbar livsstil.

– Att vi fäster uppmärksamhet vid hur vi konsumerar är viktigt för alla på den här planeten.

Påsen får ett nytt liv som väska för barnets gympakläder.

Plasten är ute

Plastpåsen är impopulär, menar butikschef Marina Strömberg.

– Många vill inte ha kassen längre, de packar ner inköpen i egen väska i stället.

För Strömberg är påsarna en del av ett större ekotänk där allt från sortimentets ekologiska bomull till sopsortering räknas.

Plasten lever länge i kretsloppet

Det här är en del av en större trend av ökad medvetenhet. Bland annat begränsade EU i fjol användningen av plastpåsar. Målet är att dra ner på föroreningen av haven, enligt Tarja-Riitta Blauberg som är konsultativ tjänsteman vid Miljöministeriet.

– I Finland konsumeras färre plastpåsar än på många håll i Europa, men vi ska bli ännu bättre. Ministeriet ser över olika åtgärder, säger Blauberg.

Varför är då plasten så skadlig?

– Plasten är problematisk av många orsaker, säger Bernt Nordman som är verksamhetsledare för Natur och miljö. Plasten görs av fossil olja som borde få stanna i berggrunden, säger han. Därtill är den ett visuellt problem med allt vad nedskräpning innebär. Den förmultnar inte.

En relativt ny diskussion är enligt Nordman den ekologiska inverkan på djur som får i sig plasten som sedan blir en del av kretsloppet.

– Plast är i sig inget gift, men hämmar tillväxten hos djuren som får i sig den.

Som alternativ ser Bernt Nordman ett som vinner över de andra: ta med dig en egen påse.

Den finska praxisen som går ut på att betala för plastkassen i mataffären ser han också som fungerande. I stora delar av Europa är påsen i mataffären gratis och liknar den tunnare varianten som främst används för grönsaker i Finland.

– Att ta betalt för påsen fungerar som en sorts miljöskatt, det är ett bra sätt att styra konsumenten. Klädaffärerna kunde börja göra detsamma.

Fasaden inte nog

Bernt Nordman ser många positiva trender inom ekologiskt tänkande. Konsumtionen av ekologiska livsmedel ökar stadigt och spännande urbana trender som går ut på att låna och dela med sig blir allt vanligare.

– Vi blir allt bättre på att använda resurser smartare. Mycket positivt är på gång.

Samtidigt pekar han på den tunga och förorenande industrin, stora motorvägar och slit och släng-kulturen som bovar.

– Bilden är tudelad. En del av befolkningen lever ekologiskt, en annan bryr sig inte, säger Bernt Nordman.

Han tycker det är viktigt att företagen ser över verksamheten som helhet. Här kan en parallell dras till Seppälä i Ekenäs som säger att de satsar på mer miljövänliga kläder, inte enbart ekologiska förpackningar.

– Det räcker inte att packa en skadlig produkt i ett miljövänligt paket.

Samtidigt ser Bernt Nordman det som positivt att många väljer att lyfta upp miljöargument i sin marknadsföring.

– Också produkterna måste vara förenliga med ett hållbart liv för att miljöintresset inte ska bli enbart en fasad.

Fakta

Ett alternativ till plast

Esboföretaget Paptics påsar är gjorda på återanvändbara material, främst träfiber.

Den ska vara hållbar som plast och snäll mot miljön.

Materialet kan återvinnas med kartong och är till 80 procent tillverkat av förnybara resurser.

Mer läsning