Guy har den rätta knycken i verkstaden

Erfaren. Guy Wikström har länge sålt motorer av samma tillverkare och känner till de typiska felen. Till exempel har han serviceböcker från 1950 till årets modell av Evinrude. Han kan till och med ge råd till kunder per telefon så att de kan klara sig genom en helg. Bild: Sarah Mangs

I 50 år har Guy Wikström haft eget företag som säljer och servar utombordsmotorer. Tekniken har gått framåt, men kunskaperna från 60-talet behövs fortfarande nu som då.

I dag för 50 år sedan startade Guy Wikström sitt företag Wikström & Co med brodern Gösta Wikström. Då fanns företaget vid torget där café Kardemumma finns i dag.

fakta

Firma Guy Wikström

27 juli 1966 startade Guy Wikström och hans bror företaget Wikström & Co.

I dag är Guy Wikström ensam i företaget eftersom brodern avled på 80-talet.

Wikström säljer utombordare och servar både gamla och nya motorer.

Brodern Gösta ansvarade för försäljningen av vitvaror och radio, medan snart 25-åriga Guy både servade och sålde mopeder, cyklar, båtar och båtmotorer.

– Det fanns noll service för motorer i Ekenäs då, ingen hade utbildning eller kunskap, säger han.

Men det hade Guy Wikström. Han hade jobbat på både båtbyggar- och motorsidan på Telva i Helsingfors sedan han var 17 år gammal.

– På Telva fick jag ett öga för snabba båtar.

Han hade dessutom gått flera kurser för utombordare.

Bransch som gått framåt

Företaget finns numera på Skeppsholmen i Västerby. I verkstaden finns flera utombordare på ställningar i väntan på service. På väggen hänger diplom från många servicekurser. Wikström plockar ner sitt allra första diplom. Det fick han 1960 då han gick sin första kurs för Johnson motorer.

– Det är viktigt att hålla sig uppdaterad med kurser, säger han.

Branschen har ändrats en hel del sedan dess. På 1960-talet drog motorerna mycket bränsle och inga dramatiska förändringar skedde mellan de nya modellerna.

– Största förändringen kom 1977 då bensinkrisen i USA var som störst. Då började motorer som förbrukar betydligt mindre bensin produceras. Före det var de som gamla amerikanska bilar, tillverkarna brydde sig inte om bensinförbrukningen.

Den andra stora förändringen skedde 1996 då motorerna började förses med datorer.

– Det var en stor utveckling som hela tiden går mot bättre tillförlitlighet. En utombordare kan ha tre eller femårs serviceintervall. Det är ganska otroligt.

Avgaserna och bränsleförbrukningen minskar då allt mer blir datastyrt. Det gör också servicen lite enklare, ibland.

– Det är bara att sätta stöpseln i motorn så berättar den om det är fel på temperaturen, eller en givare, eller luftintag och så vidare. Då är det lätt att reparera. Är det ett mekaniskt fel som inte kommer fram på datorn får man återgå till gamla metoder.

Varierande kunder

Under åren har Wikström också träffat många olika människor. Allt från riksdagsmän, skådespelare till stadsdirektörer har hittat till Guy Wikströms firma.

– Rudolf 'Rulle' Eriksson var första kunden som var stadsdirektör, det fortsatte med alla andra stadsdirektörer i Ekenäs tills de två senaste för Raseborg, säger Wikström.

Under sommarmånaderna försöker Wikström vara så flexibel som möjligt.

– Då folk är på semester vill de att allt ska gå smidigt.

Gillar snabba båtar

Givetvis har Wikström en egen båt. I hamnen flyter hans klarröda arbetsbåt utrustad med en motor med 200 hästkrafter. Den kör han ut med för att hjälpa båtägare vars motor stannat eller om de kört på grund. Toppfarten är 50 knop.

– Jag gillar när det går snabbt.

Den är dessutom utrustad med stålpropeller och en hiss som kan höja motorn elva centimeter, beroende på sjön.

– Med hissen kan jag höja hastigheten med ungefär tre knop, men förstås spelar också olika lutningar på motorn in.

Wikström vet hur han ska nå höga hastigheter med en båt. På 1960-talet deltog han i flera hastighetslopp. Det första gick från Ekenäs till Helsingfors år 1961. I tolv år tävlade han i både nationella och nordiska lopp.

– Placeringarna var aldrig bland de bästa. Då, liksom nu, måste man ha mycket pengar för att få de snabbaste båtarna.

Intresset för båtar tror Guy Wikström beror på att han är uppvuxen i skärgården. Familjen hade en fiskebåt, men den var långsam.

– Jag var intresserad av den tidens herrskapsbåtar med stora motorer som gick 10 knop, det var snabbt då.