Fyra filer blir tre på färjan – men bara ibland

Förkörsrätt. Skåldöbon Taina Sundström får kila förbi färjköerna som kan bli långa speciellt på sommaren. Det har hänt att sommargäster tappar tålamodet och hötter med näven åt öbon.Bild: Lina Enlund

Skåldöbor är upprörda över rykten om att fyra körfiler ska bli tre på färjan till ön. Bestämmelserna är de facto varken nya eller unika för Skåldö – men nu ska de följas noggrannare då den tunga trafiken ökat.

Öbor är bestörta över att mängden filer på Skåldöfärjan ska krympas ner till tre. Ryktena florerar om att den redan rusningsdrabbade färjan ska ta färre fordon ombord – till synes i onödan. De tre filerna visar sig ha en förklaring, men tanken på färre platser på färjan gör inte öbor glada.

– Sommartid blir det nog kaos om färre bilar får plats, säger Skåldöbon Taina Sundström när hon får höra om körfilsdiskussionen.

Hon pekar på backen mot centrumhållet: här brukar köerna ringla sig långa vägar. Själv har hon som fast bosatt förtur, men att klämma sig förbi den långa kön är heller inte alltid lätt på smala vägar. Däremot har hon aldrig haft några problem att få plats på själva färjan med sin kombibil av modell större.

– Hur bra man får plats beror på hur folk kör.

Reglerna inget nytt

Ett samtal med Håkan Forsman vid Finferries, trafikchef för vajerfärjorna i Havsfinland, nyanserar snabbt ryktena. Enligt Forsman innehåller direktiven inget nytt: Oberoende av filmängden ombord ansvarar färjföraren för att färjan lastas så, att man obehindrat kan komma ut åtminstone från ena sidan av bilen ifall en olycka skulle inträffa. Det betyder att färre får plats när breda fordon finns ombord.

Enligt Forsman påminns förarna regelbundet om att bestämmelserna ska följas. Det här gäller inte bara Skåldö, utan alla 60 färjor. Orsaken är att antalet husbilar och -vagnar och andra breda fordon ökat.

– Fordonstyperna har ändrat, färjorna används av fler breda fordon än tidigare, säger trafikchefen.

Det här är aktuellt speciellt på Skåldö där husbilarna och -vagnarna blivit fler. Överlag har de tunga fordonens andel ökat och utgör nu ungefär en tredjedel av fordonen på färjan.

– Det är en säkerhetsfråga, färjföraren måste se till att man kommer ut från ena sidan på fordonen och det här leder till att man i vissa fall måste lasta en bred bil på två filer.

Yrkeschaufför trängs inte

Tillbaka till Skåldöfärjan ska Jocke Jokiranta över med sin lastbil. Yrkeschauffören har aldrig haft några problem med att få plats på färjor av olika slag. Han behöver inget tilläggsutrymme.

– Yrkesfolk har inte så mycket problem men det här, säger han.

Inte ens om han ska öppna dörren för att stiga ut för att prata med en bekant blir det trångt. Lastbilen är högre än personbilar, men inte heller annars ser Jokiranta någon orsak till oro. Däremot skapas problem om platsmängden minskar.

– Jag tror det leder till mer problem om körfälten blir färre.

Vid Finferries säger Håkan Forsman att man vid rusning har samma praxis som tidigare – man övergår till nonstoptrafik vid köbildning.

Reglerna är alltså inget nytt, poängterar Forsman. Nu har kunder reagerat på att det i vissa fall varit svårt att komma ut ur bilen när bredare fordon funnits ombord.

– Så vitt jag vet har bestämmelserna följts också tidigare, men speciellt på Skåldöleden har den tunga trafiken ökat och gjort problemen synliga.

Vad går före säkerheten, frågar han sig, och hänvisar till säkerhetsföreskrifterna.

– Det är ingenting att diskutera, vi är konsekventa med säkerheten.

Den nuvarande färjan kommer att vara på dock under veckorna 36–38, och Skåldöborna får en annan under tiden. Den har tre körfiler – något som kan ha påverkat ryktesspridningen. Inga beslut har ännu fattats när det gäller antalet filer på Skåldöfärjan.

– För tillfället har den fyra filer och vi lever med det.