Fullträff i världsklass

Betagande. Pianisten Elisabeth Leonskaja hänförde publiken i Ekenäs kyrka i lördags.Bild: Cristian Leinad

Efter den exceptionellt heta sommaren fick en fulltalig och förväntansfull publik i Ekenäs kyrka ta del av en konsert av högsta klass.

Ekenäs sommarkonserter. Plats: Ekenäs kyrka, 4. 8. 2018, kl. 19. Artister: Finländska Kammarorkestern, Finländska Kammarorkesterns Ungdomsakademi. Elisabeth Leonskaja, piano. Dirigent: Jukka-Pekka Saraste. Repertoar: Ludvig van Beethoven: Pianokonsert nr 1 C-dur op. 15, Robert Schumann Symfoni nr 1 B-dur opus 38, Vårsymfonin.

Huvudkonserten under Ekenäs sommarkonserter i Ekenäs kyrka gästades av världspianisten Elisabeth Leonskaja som solist i Beethovens första pianokonsert. I programbladets hälsningstal ger festivalens konstnärlige ledare Jukka-Pekka Saraste Leonskaja titeln pianots "grande dame". Detta är verkligen ingen överdrift, eftersom hon redan som 11-åring debuterade som solist med Beethovens pianokonserter. Hennes konsertkalender är fortfarande fylld av framträdanden på Europas stora konsertestrader. Hennes enorma repertoar omfattar hela den klassiska pianolitteraturen med betoning på wienklassisismen; Haydn, Mozart och Beethoven.

Pianism i världsklass

Ja, vad karaktäriserar en storhet av Leonkajas magnitud? Hennes pianism helt enkelt. Den djupa stilkänslan och den tekniska briljansen frambringar alla de tekniskt svåra passagerna med en lätthet. Ingen fras lämnas åt sitt öde. Allting är genomtänkt och analyserat. Hon låter tidvis pianots parti delikat smälta samman med orkesterklangen. Fortepassagerna och de hisnande läckra löpningarna levererar hon stolt. Rytmiskt svåra övergångar utstrålar säkerhet. Interaktionen med kapellmästaren Jukka-Pekka Saraste och Finländska kammarorkestern är total.

Den optimala klangen

Det avgörande tecknet som utmärker en mästare är förmågan att producera den ultimata klangen ur en konsertflygel. Leonskajas klang är aldrig forcerad och färgskalan och dynamiken är enorm. Dramatiken i den inledande satsen dramatik övergår i det vackraste cantilena i den långsamma satsen. Finalens rytmiskt pregnanta tema i tidsenlig alla turca-stil hänför med i tonskaskader för att sluta med majestätiska viljestarka ackord i typisk Beethoven-anda.

På grund av värmen och den höga luftfuktigheten i kyrkan levde den känsliga konsertflygelns stämning sitt eget liv. Den lilla förskjutningen i pianots diskant störde inte helheten.

Efter avslutat värv studsade Elisabeth Leonskaja av glädje upp från sin pianostol och tog emot publikens spontana stående ovation och applådåskor.

Vårlig energi

Konsertens andra del utgjordes av Robert Schumanns Symfoni nr 1 i B-dur, den så kallade Vårsymfonin.

Robert Schumann komponerade sin första symfoni i en ålder av 31 år. Han skrev utkastet på rekordtiden fyra dagar och han kunde slutföra orkestreringen redan veckan efter. Tala om vårlig energi.

Finländska kammarorkestern presenterade sig nu i utökad besättning; många nya orkestermusiker från Kammarorkesterns Ungdomsakademi presterade en mustig och mäktig orkesterklang med skönt klingande bleck och slagverk. Som klangkrona skimrade även triangeln. Dirigenten tog ut de mustiga forteklangerna som hänförde örat.

Det redan romantiska tonspråket kändes i bredd med Beethovens wienklassiska fulländade passager ställvis enkelt; upprepningar, korta teman i olika tonarter gav ett fragmentariskt intryck. Akustiken i kyrkan gav inte cellosektionen sitt stöd utan de doldes av ett starkt bleck.

Till slut en eloge till alla de funktionärer, avlönade och volontärer som skötte de praktiska arrangemangen.

Nästa sommar firar festivalen sitt tjugonde jubileumsår och undertecknad är full av förväntan inför valet av solister och repertoar. Musik i världsklass i Ekenäs är förvisso även då på kommande.