Från försäljare till förmedlare

Tror på nisch. Johanna Gummerus ser att marknaden med secondhand ändras och att försäljarna håller på att ta på sig rollen av förmedlare. Bild: Privat

Secondhand-marknaden är i förändring. Forskardoktor Johanna Gummerus säger att försäljaren håller på att bli en förmedlare och att handeln på nätet tar allt mer mark.

– Olika forum på sociala medier har tagit över en stor del av marknaden. Det är väldigt vanligt med lokala Facebook-grupper som säljer allt från små prydnadsföremål till möbler, säger Johanna Gummerus, forskardoktor i marknadsföring.

Secondhand-marknadens struktur har förändrats under de senaste åren. Förutom försäljning på sociala medier har också webbsidor som Huuto och Ebay blivit stora spelare i branschen. Det har gjort det svårare för små företagare att upprätthålla en butik.

En annan förändring som har skett inom försäljningen är att utbudet på hyresplatsloppmarknader har ökat. En bordsloppmarknad är då secondhand-försäljare hyr ut utrymmen för försäljning i stället för att själva sälja saker. Det gör att försäljaren tar på sig rollen som förmedlare.

– Risken är mycket mindre då du hyr ut utrymmet. Då behöver du inte själv köpa och slipper därmed ha pengar investerade i sakerna, säger Gummerus.

Gummerus har noterat att allt fler välgörenhetsorganisationer har egna loppmarknader, både i Finland och kanske ännu vanligare utomlands. Organisationerna får in mycket gratis och har ofta frivillig arbetskraft. Det innebär att de främst betalar hyra för lokalen vilket gör att det blir svårare för företagare att går på plus.

– De som handlar på loppmarknader sprider pengarna på flera olika secondhand-butiker vilket gör att varje butik får en egen liten del av kakan, säger hon.

Större kedjor som exempelvis UFF kan också göra det svårare för enskilda företagare att få ekonomin att gå ihop. Gummerus tror även att Finlands höga hyror kan påverka.

Folk säljer själva

I dagens läge är de varor som försäljarna kommer över av än annan typ än tidigare.

– Människor vill sälja de bästa varorna själv och det har de möjlighet att göra på exempelvis nätet, säger Gummerus.

Hon tror därför att specialiserade butiker kan vara lönsammare än butiker med bredare urval, eftersom försäljaren vet sin målgrupp och på ett annat vis kan leta efter de saker som behövs. Hon tror att många är intresserade att handla exempelvis gamla märkeskläder i en butik som är specialiserad på sådana.

– Folk är intresserade av att köpa begagnat, framför allt unga och barnfamiljer, så de finns en marknad, säger hon.

En del vill leva mera ekologiskt medan andra inte har råd att handla någon annanstans.

Kollektivt spenderande

När det gäller att handla saker säger Gummerus att finländarna tänker mer förnuftigt i sämre tider.

– Det blir ett kollektivt spenderande. Om människor överlag konsumerar lite gör man likadant själv, säger hon.

Det kan bero på att konsumenterna får dåligt samvete och inte vill köpa många fina saker när andra har det dåligt. Hon menar att man i sämre tider resonerar mera kring om varan är värd priset oavsett inkomst.

– Finländarna är överlag positivt inställda till sin ekonomi, också nu i sämre tider, säger hon.

Gummerus tror ändå inte att secondhand-butikerna kommer försvinna och ersättas av handel på nätet.

– Människor gillar att fynda och tycker om spänningen av att hitta något i butikerna.

Mer läsning