Framtidens toalett förstår dina behov

Flera års arbete. Ann-Charlott Nyberg och Matts Lundström vid Ido badrums senaste serie, Glow. Utvecklingsarbetet startade i slutet av 2011 och de första produkterna lanserades vid årsskiftet. Bild: Lina Enlund

Också i en digitaliserad värld har människan grundläggande behov som att äta, sova och gå på toaletten. Men moderniseringen pågår, ända in i wc-stolen.

Det är inte alla dagar man klämmer in sig på herrtoaletten med en fabrikschef, en produktutvecklare och en fotograf.

Orsak: en ny wc.

Matts Lundström trycker på spolknappen och vi övriga kan konstatera att jo, vattnet flödar längs skålens kanter utan att skvätta ut – trots att modellen saknar spolkant.

Vägen hit, från idé till en ny produkt, har tagit flera år.

En del av fotarbetet har gjorts i Ekenäs i Ido badrums fabrik. Här jobbar bland annat Ann-Charlott Nyberg, chef för produktutvecklingsavdelningen.

Hon och fabrikschef Matts Lundström visar fabrikens undervisningsrum. Det är fyllt av toalettstolar, cisterner och handfat. Några pjäser är äkta vara, några är modeller av fräst styrox.

Det är Idos senaste serie Glow man kan studera här.

I serien ingår wc-modellen vi kollade in på herrsidan. Den saknar spolkant, vilket gör den lättare att rengöra än en traditionell toalett.

Nyberg berättar att idén ursprungligen härstammar från sjukhusvärlden, där det ska vara lätt att städa.

Intervjuer lägger grunden

Beställningen på en ny produkt kommer ofta via produktionschefen, som arbetar tätt tillsammans med försäljningen.

– Det här projektet startade i slutet av 2011, berättar Esko Mäntyniemi.

Han jobbar med försäljning och marknadsföring på Geberit, det schweiziska företaget som äger Ido badrum.

Serien Glow började med marknadsundersökningar.

– Vi intervjuade arkitekter, byggfirmor, rörfirmor och konsumenter. En viktig detalj som kom fram var rengöringen. Folk ville ha toaletter som är lätta att städa, lätta att montera och som har en pålitlig spolteknik, säger Mäntyniemi.

Man beställde också in alla wc-modeller utan spolkant som fanns på marknaden. Därefter var det dags för en egen version.

– Man prövar sig fram och lär sig, helst av andras misstag, säger Nyberg.

Hon påpekar att utvecklingsavdelningen inte jobbar ensam med ett projekt. Den bildar ett team, med människor från bland annat produktionen och försäljningssidan.

En brittisk designer, som jobbar i koncernen, har stått för utformningen. Tekniken är ett nordiskt samarbete mellan Ido och Ifö Sanitär, ett annat bolag Geberit äger.

Nyberg tar upp ett handfat av styrox. Det finns också som en tredimensionell, digital ritning. Men ...

– Det är lättare att titta och känna på en modell. Våra porslinskonstruktörer ska anpassa designen så produkten kan produceras här.

Efter det beställs gjutformer och några provexemplar tillverkas.

Gjutmassan krymper cirka 14 procent under bränningen, så det hinner bli några försök och misstag.

Nyberg samlar ihop de krav som ställs på produkten, både när det gäller kvalitet, marknadsföring och logistik. När man har tagit hänsyn till allt det här gör Lundström tummen upp eller ner. Det är han som godkänner varan för produktion.

Skjuter upp pensioneringen

På produktutvecklingsavdelningen jobbar sammanlagt åtta personer. Men dit får pressen inte gå.

– Vi släpper aldrig in gäster. Konkurrenterna synar noga de bilder som publiceras, förklarar Lundström.

Snart får de syna den nya serien Glow. Några delar är redan lanserade och flera kommer i höst.

Esko Mäntyniemi är så ivrig över den kommande lanseringen att han skjuter upp sin pensionering. Han fyller 67 i april men fortsätter jobba med försäljning och marknadsföring till oktober.

– Starten har gått bra. Vi har fått flera beställningar än vi räknade med.

Detta är den tredje lanseringen Mäntyniemi är med om. Han och Nyberg förlorar sig en stund i toaletthistoria. Det är serien Trevi 1993, dubbelspolningen 1996, Seven D 2000 med en inre vattencistern av plast samt möjlighet till dosering av rengöringsmedel vid varje spolning, vattenmängder ...

Så vad är nästa steg i badrumsvärlden?

– Vi hoppas på att wc-stolar utan kant blir den nya standarden en lång tid framöver men därefter dyker det säkert upp duschtoaletter, svarar Matts Lundström prompt.

Han letar fram en animation på telefonen. I filmen ser man hur ett litet duschhuvud glider fram i toalettringens bakre kant och sprutar en båge vatten. I Geberit-koncernen har man redan tagit fram en kombinerad wc och bidé-dush, som säljs i många länder.

I Asien har duschtoan funnits länge. Med tanke på dagens politik, där man vill att äldre människor ska bo hemma även när rörligheten är begränsad, kanske den här wc-modellen blir allt vanligare.

Ann-Charlott Nyberg konstaterar att intelligenta toaletter antagligen vinner terräng.

Internet of things, på svenska sakernas internet, innebär att alla möjliga saker får inbyggda sensorer och datorer. Det gäller också badrumsinredning. Redan i dag finns det wc-lock som öppnas när man närmar sig toaletten och modeller som spolar då man för handen över toaknappen.

Inne på produktutvecklingsavdelningen kanske morgondagens toaletter redan hägrar. För som Nyberg säger:

– Vi måste se flera år framåt i tiden.