Krångel med FPA-taxin i Raseborg

Flera i Raseborg har stött på problem med FPA-taxin efter systemet förnyades. Gemensamt för alla är att taxin helt enkelt inte dykt upp den tid som man kommit överens om.

Under vårvintern har flera läsare skickat in insändare efter att de stött på problem med den direkta taxin av Folkpensionsanstalten (FPA). Det som alla har gemensamt är att taxin inte dykt upp den tid som lovats av förmedlingscentralen.

– De ska inte få förekoma sådana problem. De som gjort besluten tycker jag bär ansvar att få det idiotsäkert och hållbart. Om man inte kan ordna bil på utsatt tid borde det finnas reservmöjligheter så att den som beställt resan på något vis kan garantera att de får den, säger Mats Lagerstam.

Han är en av de som råkat ut för problemet. Han undersökte sitt nyopererade knä vid Ekenässjukhus efter 16-tiden på juldagen. En ultraundersökning behövdes för att utesluta bodpropp, men det måste göras på ett sjukhus i Helsingfors.

Lagestam fick en tid följande dag klockan 13 och ringde därefter förmedlingscentralen för FPA-taxi. Han förklarade att han behövde en invataxi eftersom han måste håla benet högt under resan. En bil utlovades mellan klockan 11 och 11.15.

Taxin kom aldrig

Nästa dag höll Lagerstam utkik efter taxin med ytterkläderna färdigt på i vardagsrummet. Klockan 11.30 ringde han centralen eftersom ingen taxi syntes till.

Han fick höra att de inte kunnat få tag på en invataxi eftersom det finns för få i området.

– Det är en dålig ursäkt. Då borde de meddela att de inte hittade en lämplig taxi ett par timmar före ifall man har en egen lösning. Nu står folk ute på parkeringen i ur och skur och väntar.

Lagerstam frågade vart räkningen för utebliven läkartid ska skickas.

– Då bad hon mig vänta för att hon skulle ringa några samtal.

Efter några minuter fick han veta att en taxi var på väg. I taxin berättar chauffören att han stod i morgonrock då centralen ringde eftersom hans skift börjar klockan 14.

– Han kunde inte förstå varför han inte kontaktats tidigare. Centralen borde ha arbetslistan för alla chaufförer.

Lagerstam kom tio minuter försent till sin läkartid.

– Det var ingen panik och betalningen gick smidigt, men det ska ändå inte få gå till på det här viset.

– Det här är inte acceptabelt och sådana situationer ska inte få förekomma. Om det inte finns en taxibil i närheten är det meningen att den ska beställas längre ifrån för att garantera resan trots att det blir dyrare för FPA, säger Anne Giss som är chefsplanerare för direktersättningarna för taxiresor på FPA .

Enligt Ilkka Kivisilta som är VD för Helsingin-Uudenmaan Taksit Oy har det i Lagerstams och fall varit svårt att få tag i en taxi.

– Av någon orsak har kunden inte meddelats om detta och vi måste reda ut varför.

Kivisilta hoppas att alla som varit med om att taxin uteblivit meddelar scntralen.

– Jag förstår folk blir oroliga då taxin inte syns till. Det ligger i vårt intresse att gå igenom vartenda fall och diskutera med chaufförer och de som jobbar på centralen för att reda ut var det gått fel. Det är också möjligt att det skett tekniska fel.

Fakta

Så ska FPA ersättning direkt i taxin funka.

Taxin beställs från förmedlingscentralen.

Kunden visar upp sitt FPA-kort för chauffören och endast självrisken på 25 euro betalas.

Vid läkaren ska kunden be om ett intyg på att hen har rätt att använda taxin. Intyget ska sparas.

Uppgifterna om resan går direkt till FPA och resan beaktas i årstaket på 300 euro.

Söker patienten ersättning hos FPA i efterskott är självrisken 50 euro och resan beaktas inte i årstaket.