Fiskars sommar – Europa i lera

Att keramik som material och metod har oändliga uttrycksmöjligheter kommer tydligt fram i Fiskars sommarutställning. 42 europeiska keramikkonstnärer bjuder på en spännande och mångsidig vandring i Kopparsmedjans två salar.

Det är inte ovanligt att keramik associeras till brukskärl i rödlera. Och naturligtvis är det inget fel på sådana traditionella hantverksprodukter, eller på intressanta moderna bruksföremål i keramik. Men utställningen About Clay lägger fokus på en sida av keramiken som ofta kommer i skymundan: Konstkeramiken.

Utställningen lyckas på ett utmärkt sätt visa bredden i uttrycket. Keramiska skulpturer, reliefer, abstrakta verk, nästan kusligt föreställande keramikfigurer, väggar med struktur, vackra former och material, tankeväckande eller mysiga djur, invävda tankar och ställningstaganden – allt finns där.

Wow-effekt

Redan den första anblicken ger en wow-effekt. Lusten att granska verken närmare och att verkligen tillbringa tid i Kopparsmedjan infinner sig omedelbart, vilket även utställningsarkitekterna Barbro Kulvik och Antti Siltavuori ska ha tack för. Samt naturligtvis keramikern Erna Aaltonen som är utställningens primus motor och den som valt ut verken.

De konstnärer som är med på utställningen är från olika länder och i olika ålder och de jobbar med lera på olika sätt. Det här ger en intressant mix i uttrycket.

En intressant iakttagelse är att de unga konstnärerna visar föreställande och ställningstagande konst medan de lite äldre uttrycker sig abstrakt.

Fungerande nätverk

Inom keramiken finns väl fungerande internationella nätverk, säger Johanna Rytkölä, Finland. Hon får medhåll av Fausto Salvi, Italien. Hans uppfattning är att kontakterna är tätare och varmare än bland till exempel bildkonstnärer. Erna Aaltonen antar att detta kan vara en positiv följd av att keramikkonstnärerna tvingats kämpa för sin position.

Många av de medverkande konstnärerna upplever det som en fantastisk möjlighet att få delta i utställningen i Fiskars – både för det omfattande sammanhangets skull och för alla kontakter som knyts.

Också flera inhemska keramikkonstnärer medverkar. Från Fiskars känner vi igen åtminstone Kim Simonsson, Karin Widnäs, Riitta Talonpoika och Anneli Sainio.

Många blickfång

Utomhus, vid åstranden strax intill Kopparsmedjan, märks Jacques Kaufmanns Reflection, en välvd tegelklädd konstruktion som det lönar sig att granska ur olika vinklar. Speciellt de ställen där tegelbeklädnaden bryter mönstret skapar dynamik. Kaufmann är bosatt i Frankrike och ordförande i den europeiska International Academy of Ceramics.

I vita salen dras blickarna till italienska Alessandro Nettis hundar som har strumpbyxor på huvudet, vilket väcker motstridiga känslor. Så är också provokationen hans slutliga mål enligt den informativa utställningskatalogen.

Också tysken Rainer Kurkas skulpturer väcker förundran, de är nämligen väldigt naturtrogna personskulpturer (med avskurna ben dock). Kläderna är påmålade med akrylfärg. Effekten är slående, man har lust att inleda ett samtal med de två personerna.

För miljön

I vita salen finns också Johanna Rytköläs färggranna manifest för vattenmiljön, Lotta Mattilas mysiga runda bältdjur med skyddande skal, Kirsi Kivirantas imponerande keramikpussel på väggen och den estetiskt tilltalande abstrakta Domus av Päivi Rintaniemi som tar fasta på tillvarons bräcklighet. Mindre förfinat uttrycker sig Sakari Kannosto med sin installation Varjoisat vedet som påminner om vad vi människor gjort åt Österjön.

I svarta salen hör Simonssons pojkfigur med grön ryggsäck till de verk som tvingar en att stanna upp. Urtid och framtid går ihop på ett märkligt sätt.

I ett hörn talar mastodonta huvuden av Daphne Corregan, Frankrike, och mitt i salen märks figurativa skulpturer av Silvia Siemes. De är uttrycksfulla i sina avslappnade ställningar och skrovliga yta där känslan av lera är påtaglig. Ytan är viktig också i finländaren Pekka Paikkaris Cradle som för tankarna till strukturen i björkarnas stammar.

Inte långt därifrån tornar sig italienaren Fausto Salvis vita pelare med blänkande ögon mot en dekorativ vägg där formspråket upprepas. Ytterligare en kontrast, nämligen i blänkande knallrött, står norrmannen Torbjørn Kvasbø för i verket Tube forms. Utställningen bjuder verkligen på bredd i flera än ett avseende.

Utställning: About Clay – European Ceramic Art. Plats: Kopparsmedjan, Fiskars. Tid: 13.5–2.9. Medverkar: 42 keramikkonstnärer. Kurator: Erna Aaltonen. Utställningsarkitekter: Barbro Kulvik och Antti Siltavuori.