Finns det kunder finns det butiker

Satsar. Towe Bäckman gör de sista renoveringsarbetena på sin blomsteraffär som öppnar lagom till våren. Bild: Harald Grönstrand

Hur mycket butiker och tjänster det finns i en liten stad beror helt på hur trogna kunderna är ortens köpmän. En livlig gågata behöver kundströmmar under hela året.

Traditionellt är våren den tystaste tiden för köpmännen. Julrushen är över men sommarens kommers har inte kommit i gång. Under våren händer inte så mycket i evenemangsväg heller. I en småstad som Hangö är det här extra påtagligt.

För Petra Biström som i drygt ett år drivit butiken Blå Hörnan på heltid, har dock mars inneburit bråda tider. Hon har flyttat sin affär Blå Hörnan tvärs över gatan, samtidigt som hon utvidgat sortimentet och försökt hålla öppet:

– På något sätt gick det, säger hon.

Den första april öppnade den nya butiken sina dörrar, där Biström utökat utbudet med två nya produktgrupper. Förutom skönhetsprodukter har hon en eko-hörna och gåvoartiklar.

– Förhoppningsvis så leder ett bredare utbud till att folk gör också andra uppköp här, än det som de först kom hit för.

Biström tillägger att ödet nog hade ett finger med i spelet då hon flyttade.

– Jag letade efter en större lokal, då Enid Sandin som tidigare hade Enid Shop i den här lokalen berättade att hon tänkte sluta. Eftersom den nya lokalen är så pass mycket större fick jag idén att utöka sortimentet.

Den kundrespons Biström fått tyder på att beslutet var bra:

– Många har blivit glada över att här är så luftigt. Jag har kunder som berättat att de lät bli att komma in i den gamla butiken då den var så liten och trång.

Handla lokalt

Nästan granne med Merikanto har Kristiina Remes sin leksaksaffär Peikko & Prinsessa. I fjol på hösten köpte hon dessutom leksaksbutiken Toppen i Ekenäs. För tillfället verkar hon som Berggatans köpmannaförening Hanko City Shop Keepers ansikte utåt.

– Om Hangö ska ha egna butiker måste de vara lönsamma. Därför räknas varje enskilt köp, säger Remes.

En av de viktigaste uppgifterna köpmannaföreningen har, är att göra kunderna medvetna om den här saken.

– I och för sig är det en självklarhet, men samtidigt så kanske kunderna inte är riktigt medvetna om hur viktiga deras köpvanor är, säger Remes.

Vi har också en egen hashtagg för att göra folk uppmärksamma på vilka tjänster det finns i staden.

Helheten lockar folk

Både Biström och Remes är överens om att ett brett utbud av tjänster och många affärer behövs för att kunderna ska komma på uppköp. Jippon och temadagar lockar folk till Berggatan. Föreningens Halvat Dagar som ordnas två gånger om året, Halloween samt säsongöppningsdagar och avslutningar ger bra försäljning, men kräver både inspiration, tid och pengar av arrangörerna.

På Berggatan finns det förutom butiker en bank, bostadsförmedlingar, kosmetologer, en guldsmedsaffär och två kaféer, varav det ena är öppet endast en del av året. Det allra sämsta är tomma lokaler.

– Det ger ett ödsligt intryck, säger Biström.

Pop up-butikerna har kommit för att stanna

Ett typiskt Hangöfenomen är pop up-butikerna som dyker upp till sommaren. Enligt Remes utgör de ett välkommet tillskott, med en viss reservation:

– Å ena sidan kan det kännas lite avigt att de kommer för en kort tid och skummar grädden. Å andra sidan är det bra med ett bredare utbud, det gynnar helheten.

En affär som gått från pop up till att ha fyra dagar i veckan är Tia Vakkuris Tian Veranta som säljer textilier och heminredningsartiklar.

– Under högsäsongen har jag öppet alla dagar, men under vinterhalvåret bara i slutet av veckan. Resten av tiden koncentrerar jag mig på min nätbutik.

Vakkuri som har flyttat till Hangö från Helsingfors har funderat över kundströmmarna. På sommaren är det liv och rörelse hela tiden, men under vintern kan kundströmmarna vara verkligt tröga under långa perioder.

– Den tysta tiden är oerhört tung för köpmännen, både ekonomiskt och mentalt, säger hon.

Unikt utbud för så liten stad

Enligt Vakkuri har Hangö ett mångsidigt utbud av tjänster för att vara en så liten stad.

– Jag tror att folk inte förstår hur många specialprodukter man får på orten. Vilken annan stad med en befolkning på cirka 9 000 boende har en egen skoaffär? Jag har bott på större orter där servicen varit mycket sämre, då den koncentrerats till stormarknader. I Hangö finns heller inga parkeringsproblem att tala om.

Satsar på köpupplevelse

En som vågar satsa på att öppna en liten specialaffär är Towe Backman. I slutet av april öppnar hon en blomsteraffär i ena ändan av Berggatan. Och hon satsar speciellt på att genom personlig service ge kunden en upplevelse.

– Jag har arbetat med blommor och växter i många år och i olika jobb. Visst är det en känslig bransch, men jag tror nog att Berggatan klarar av två blomsteraffärer, säger hon.

Beträffande konkurrensen från matbutiker som också säljer buketter med snittblommor, säger Bäckman så här:

– Livsmedelsaffärernas buketter kan liknas vid hamburgare, medan blomsteraffärernas är restaurangen.

Mer läsning