Finländarna donerade 3 miljoner euro under Näsdagen

Välgörenhetskampanjen Näsdagen samlade in över 3 miljoner euro i år. Bild: Tomi Palsa/Näsdagen/SPT

Yle deltog i välgörenhetskampanjen Näsdagen med bland annat maratonsändningar. Radioprofilen Kjell Simosas sände i 66 timmar och 6 minuter.

Kampanjen kring Näsdagen fick finländarna att donera sammanlagt omkring 3 miljoner euro. Insamlingen ligger nästan på samma nivå som i fjol, då kampanjen hade samlat kring 3,3 miljoner euro vid samma tidpunkt.

"Det är fint att finländarna fortfarande har en vilja att hjälpa andra efter den långa undantagstiden", säger Riina Paasio, verksamhetsledare för Stiftelsen Näsdagen, i ett pressmeddelande.

Pengarna används för utvecklingsarbete i 15 olika länder i Asien, Afrika och Sydamerika. En rad biståndsorganisationer deltar i insamlingen, medan Yle deltar med program och sändningar.

Bland annat Yle Extrem deltog i kampanjen med en maratonsändning av radioprofilen Kjell "From Hell" Simosas, som sände direkt i 66 timmar och 6 minuter. Sändningen kammade in 53 681 euro.

Vid den finska kanalen Yle X genomförde Ville "Viki" Eerikkilä och Juuso "Köpi" Kallio också en maratonsändning i 42 timmar. Sändningen samlade in över 400 000 euro.