Fick Londonbor att boka biljetter till Hangö Pride

Hangö Pride fick stor internationell uppmärksamhet under London Pride. Under evenemanget gjordes reklam för Hangö och Pride-festen bland 50  000 besökare.

Med bollhav, fotografering och bilder av staden vid havet lockades Pride London-deltagare till Hangö. Pride i London hölls förra veckan och den 25 juni fick Hangö Pride chansen synas på Trafalgar Square där kring 50 000 människor hade samlats. Hangö Pride var en av tolv organisationer som fick hålla en egen monter på Trafalgar Square.

Anledningen till att Hangö Pride fick möjligheten att synas på festivalen är att de två Pride-evenemangen har en gemensam sponsor i det nystartade Tom's Casinos. I stället för att själva synas i montern som de erbjöds av London Pride ville Tom's Casinos att någon annan Pride skulle få synlighet.

– En av Tom's Casinos partner brukar tillbringa sina somrar i Hangö och de gillade att vi ordnar det här nya där, så de tog kontakt och jag sa direkt ja. Sen började jag fundera vad det starkaste sättet att göra det på är. I dagens läge när människor reser mycket, hur ska vi marknadsföra Hangö, säger Titti Myhrberg som sköter marknadsföringen för Hangö Pride.

Eftersom Hangö Pride är en relativt liten organisation frågade hon Eventz.today , ett nystartat Londonbaserat företag vars grundare är finländska, om de ville samarbeta, och de sa ja.

Lyckad reklam för Hangö

Självklart ville de få så många människor som möjligt att resa till Hangö och Pride. Bollhavet fick symbolisera att staden ligger vid havet, för att locka ännu mer folk tog de bilder av människor som poserade i bollhavet. Samtidigt berättade de om Hangö, hängde upp en stor affisch av Hangös strand och visade bilder från staden och bad dem som ville veta mera att lämna sina mejladresser.

– Det var supersuccé och roligt att se att många människor kom och ville ha ett foto. Vi fick också 500 mejladresser som vi får skicka mer information till. Det var på alla vis jättelyckat. Där ser man vad en liten organisation och en liten uppstart kan få till stånd tillsammans, säger Myhrberg.

Bokade flyg på direkten

Kring 50 000 personer besökte Trafalgar Square på söndagen och det var nästan hela tiden kö till Hangö-montern. Kön slingrade sig ofta långt förbi montern och Myhrberg kunde höra hur folk glatt ropade till sina vänner att de ville ta ett foto i bollhavet. Och reklamen bar faktiskt frukt.

– Där var en person som köpte flygbiljetter direkt på platsen, säger Myhrberg.

Därtill träffade de fyra personer som redan var på väg till Hangö Pride, och många som berättade att de besökt Helsingfors och blev imponerade då de vid montern fick se bilder av vad Hangö har att erbjuda.

– De blev helt paffa av hur fint det är och hur många fina byar det finns i Hangö. Men man vet ju inte om vi fick hitlockade fem eller femtio deltagare, säger Myhrberg.

Men, hon anser att det är fullt möjligt att många människor hittar till Hangö Pride.

– Vi reser ju också till New York Pride och liknande, vi tänker kanske att det är långsökt att någon skulle komma till Hangö men då förstår man inte vad vi och Finland har att erbjuda, säger Myhrberg.

Alla ville bada i bollhav

Det roligaste med att göra reklam för Hangö och Pride-paraden var enligt Myhrberg de glada reaktionerna på deras monter eftersom det visade på att man valt att promota på rätt sätt. Att skaran av människor som blev intresserade – både av bollhav och Hangö – var så brokig var det roligaste med evenemanget, anser Myhrberg,

– Den första som ville i bollhavet var kring 80 år och efter honom kom alla åldrar, allt från äldre till småbarn. Det var en väldigt brokig skara människor, vilket var fint, säger Titti Myhrberg.

På lördag deltar hon och Hangö Pride i nästa Pride-evenemang: Helsingfors Pride där hon hoppas locka än fler besökare till Hangö. Efter det är det bara att vänta på Hangö Pride den 19 till 21 augusti.

– Det gäller att boka hotell på förhand så man säkert får plats säger Titti Myhrberg.