Festivalenergi råder när unga musiker samlas

KREATIVT. Johan Peitsalo och Sofia Lundberg är vana kursdeltagare med flera år av musicerande på nacken.Bild: Lina Enlund

Ett febrilt musicerande pågår i elva intensiva dagar i Västra Nylands folkhögskola när Martin Wegelius-institutets huvudkurs ordnas för sextioförsta gången. Ett kreativt mikrokosmos blir till.

– I början krävs en viss kaostolerans, säger Jan Söderblom, och skrattar.

Han är en av lärarna på Wegeliuslägret som ordnas på Västra Nylands folkhögskola. När Västra Nyland besöker kursen är en dag snart över, tio kvar.

I VNF:s aula råder onekligen ett kreativt tumult – vissa väntar på nästa lektion med sina violinfodral, andra sitter och pratar. Det tar en stund innan gruppdynamiken sätter in och alla förstår var de ska vara och när. Men så småningom, dag för dag, börjar det löpa bättre – och sista dagen är lägret som ett väloljat maskineri.

– Alla utvecklas på olika sätt, alla är hungriga på olika sätt. Mötena mellan unga musiker mynnar ut i spelglädje och en känsla av att vi är starka tillsammans, säger Söderblom och sätter fingret på något som kan tänkas vara kärnan i lägerverksamheten.

Orkestern – ett lag som till en början inte finns – lär sig göra mål tillsammans. Det, säger Söderblom, är en hisnande upplevelse.

Hitta din röst

Här finns alla nivåer från nybörjare till proffs, allt från olika kurser för barn till masterclass, i år med Jan-Erik Gustafsson för de mest avancerade. Institutet erbjuder olika paket så att var och en ska kunna få ett skräddarsytt paket som passar de egna behoven. Det digra utbudet omfattar orkester som kör och kammarmusik – teamet har jobbat hårt för att skapa ett program där var och en ska kunna pussla ihop ett passande schema. Det hela mynnar ut i en serie konserter.

Rektor Sofia Lindroos poängterar vikten av att hitta sin egen röst – det är bra att öva sig på att sjunga och spela parallellt. På lägret erbjuds eleverna undervisning som ger en god musikalisk grund och senare kan de specialisera sig på det de gillar mest. Hon lyfter upp Karin Johansson Bäckströms gedigna arbete med barn och unga röster.

– Ensemblesången blomstrar och vi har en mycket slagkraftig A-kör, säger Lindroos.

Undervisningen är intensiv, och lägret varar i elva dagar, en dag mer än tidigare år. Men här är alla för att de valt det och de långa dagarna är en chans att lära sig nytt.

– Det är en hobby som kräver engagemang. Hit vill alla som har ett specialintresse för musik komma, säger Lindroos som är glad över att så många barn och unga hittat till lägret.

Den intensiva tidtabellen ger möjligheten att utvecklas på ett sätt som är svårare där hemma mellan skola och andra förpliktelser.

– Många gör stora framsteg under lägret, säger rektorn.

Årets höjdpunkt?

– Det här är det bästa, säger Sofia Lundberg med ett glädjerop: jihuu!

Sedan det var dags att vinka adjö till fjolårets läger har hon varit förväntansfull i vågor, blivit glad varje gång hon kommit att tänka på den musikaliska upptäcktsfärden som väntar.

Violin, orkester, kammarmusik och kör, rabblar den tolv år gamla violinisten upp komponenterna i dagens program. Men hon har också fått många nya kompisar på lägret.

Johan Peitsalo gillar att få musicera i mängder – här utvecklas man snabbare än i stan. Det är mer effektivt, koncentrerat på vad eleven behöver.

– Här märks det verkligen att man gör framsteg, säger Peitsalo som går i musikklass hemma i Helsingfors.

Wegelius har gett aha-upplevelser: det var här han för sex år sedan greppade cellon för första gången trots att huvudinstrumentet är piano. I år är planen att våga sig på gitarren.

Också om musiken är det bästa som finns behöver den sin motvikt. När det är dags att koppla av tar deltagarna fram fotbollen eller schackbrädet, och lyssnar på popmusik. Nästa dag är öronen redo att ta till sig klassiskt igen.

– Dagen innehåller så mycket klassiskt att lite kontrast gör gott, säger Johan Peitsalo.

Flocken växer fram

Så känns det en första lägerdag, och ännu har helheten många dagar på sig att ta form. Peitsalo och Lundberg skyndar i väg till Brankis där en av eftermiddagens lektioner äger rum under Jan Söderbloms ledning. Gruppen som inte fanns i går bildar en flock – samspelsdynamiken växer fram.

– Alla hittar sitt sätt att bidra till resultatet, säger Jan Söderblom.

Samtidigt är lägret en kurs i problemlösning för de vuxna, det gäller att hitta snabba och kreativa lösningar i en helhet som till en början ter sig kaotisk. Eller skapa modeller för kaosorientering, som Söderblom beskriver det.

– Här råder festivalenergi.

Söderblom har erfarenhet också av elevrollen. Han har själv gått på olika musikläger som ung, aspirerande musiker och nu går de egna barnen i samma fotspår. Generationsklyftan överlappas när alla samlas kring det de gillar mest – musiken. Ett eget mikrokosmos och ett specifikt finlandssvenskt rum, lägersomrarna sätter sina spår i en ung musiker.

– Lägren var avgörande viktiga för min utveckling som musiker, säger Jan Söderblom.

En serie konserter

Martin Wegelius-institutets huvudkurs mynnar ut i en serie konserter. Fritt inträde med programbladsförsäljning till alla konserter.

Reflektioner – Finland 100 i Ekenäs kyrka den 1.7. kl. 19.00 – lärarna uppträder.

Kammarmusikkonsert i Bromarf kyrka 2.7 kl. 18 – lärare och elever uppträder.

Folkes musikfrågesport i Brankis, Karis 4.7 kl. 18 – levande musik och kluriga frågor.

Musik i sommarkvällen i Karis kyrka 5.7 kl. 19 – barockmusik, orgel, körsång med mera.

Orkester-, kör- och kammarmusikkonsert i Ekenäs kyrka 6.7 kl. 19 – Jan-Erik Gustafsson, cellosolist, Jan Söderblom, orkesterdirigent, Karin Johansson Bäckström, kördirigent

MWI:s huvudkurs avslutningskonsert på Brankis, Karis 7.7 kl. 16.