Färsk förening arrangerar rally

Arrangörer. Mika Gabrielsson (t.v.) och Christan Enberg håller i många av trådarna på lördag. Bild: Thomas Sundström

Den nya förenigen South West Motorsport arrangerar på lördag ett rally i trakterna kring Karis. Rallyt är ett kort rally med tre specialetapper.

South West Motorsport lyder under nya HuMu-förbundet där man inriktar sig på hobbyförare. Tröskeln att delta skall vara lägre och det ska också vara billigare än i traditionella rallysammanhang.

– Regelverket är lättare, men det betyder absolut inte att vi skulle pruta till exempel på säkerhetsfrågorna. Där är kraven desamma oberoende och det skall de förstås vara, säger Christian Enberg som är säkerhetsansvarig för rallyt på lördag.

Till rallyt är ett hundratal ekipage anmälda. Att få ihop deltagare har inte varit svårt.

– Nej, det är nästan så att utmaningen snarare är att få alla intresserade att få plats. Av tidsmässiga skäl kan vi ta emot högst 120 deltagare, säger Mika Gabrielsson som är tävlingsledare.

Tre etapper

I vanlig ordning hålls rutten hemlig fram till lördag, men tävlingscentralen finns vid ABC i Karis. Själva loppet mäter 72 kilometer och innehåller tre specialetapper på sammanlagt 27 kilometer.

– Vi kör på bra vägar och det finns flera namnkunniga förare med. Många förare är med i båda förbunden, det är absolut inget problem, säger Gabrielsson.

Med i rallyt har South West Motorsport också ett tiotal egna ekipage. Rallyt inleds klockan 15 och väntas vara avklarat till klockan 20.

– Då det betyder att det avgörs i dagsljus och det var var avsikten från första början, säger Enberg.

Stort arrangemang

För South West är det här ett stort arrangemang. Det ses också på antalet funktionärer som är uppemot 150 – det kan sättas i relation till att föreningens medlemsantal är ungefär hälften.

– Så det handlar verkligen om talko och vi är väldigt tacksamma för dem som ställer upp. Och detsamma gäller förstås sponsorerna, säger Enberg.

Samtidigt är rallyt en viktig inkomstkälla för föreningen. Målsättningen är också flera arrangemang i framtiden.

– Definitivt, jag tror att tre rallyn per år skulle vara ganska idealt. Men då måste det finnas folk, det kan inte vara så att några få skall göra allt. En annan sak är sedan att det blir allt mera stressigt ju närmare tävlingsdagen man kommer, säger Mika Gabrielsson.

Mer läsning