Ett foto som kräver stillhet

Konstnären Tanja Is och fotografen Taru Samola ville ta reda på hur det känns för folk att sitta sysslolösa. Därför fotar de folk med camera obscura-teknik.

– Jag är intresserad av att få veta vad det väcker hos folk när vi tvingar dem att vara fyra minuter bara med sig själva och sina tankar, säger konstnären Tanja Is.

– Vi kan aldrig bara vara stilla längre. När vi väntar på någon åker telefonen genast fram och vi ska vara sysselsatta hela tiden. Varför måste vi ha en telefon eller en tidning framför oss hela tiden? Gör vi det för oss själva eller för att andra inte ska tro att vi har det tråkigt?

Fullmakt för pinsamma frågor

I onsdags gav Is och fotografen Taru Samola allmänheten en möjlighet att få en bild tagen av sig med en camera obscura på galleri Kobra i Karis. Den gamla tekniken kräver en slutartid på fyra minuter, under vilken man måste sitta så stilla som möjligt. Tanken är att deltagarna ska föreställa sig att de sitter på kaffe men bara föreställer sig en samtalspartner.

– Efteråt ber jag deltagarna skriva ner hur det kändes att bara sitta stilla. Var det så svårt som de hade tänkt sig eller vilka tankar väckte det, säger Is.

De fotografier som tas ställs ut i galleri Kobra tillsammans med texterna, som får vara anonyma. Deltagarna får också med sig ett exemplar av fotografiet som minne.

– Det kan påminna deltagarna om att det är okej att vara ensam med sina tankar.

Camera obscura-projektet är ett gott exempel på hur Tanja Is gillar att använda konsten för att utforska hur människor fungerar.

– Människosinnet fascinerar mig och konsten är ett bra sätt att leka detektiv. Jag får ställa pinsamma frågor i konstens namn.

För Taru Samola är projektet också ett sätt att informera om fotograferingens historia.

– I dagens läge då alla fotograferar digitalt är det många, speciellt unga, som inte ens vet hur fotograferingen ursprungligen har kommit till. Då kan det vara intressant att få se hur det fungerar, säger hon.

Mår bra av att stanna upp

En av de första som kom till galleri Kobra för att få ett camera obscura-fotografi var Camilla Klingstedt. För henne var det en positiv upplevelse.

– Jag fick försjunka i mina egna tankar. Att sitta fyra minuter framför en väldoftande kaffekopp är inte så illa. Jag har hört om camera obscura flera gånger men aldrig prövat själv. Det var spännande, säger hon.

Med sig hade hon sin man Gunnar Klingstedt, som är aktiv inom Ekenäs fotoklubb. Själv har han inte använt sig av camera obscura men tekniken känner han väl till.

– Jag har ingen praktisk erfarenhet men jag vet precis hur det fungerar. Det var angenämt. Jag satte mig så att jag kunde titta ut genom fönstret och reflektera över människorna som gick förbi. En del flanerade och några yngre sjavade iväg, de var helt tydligt på ärenden, säger han.

Laura Rahikainen tittade in i galleri Kobra under en ledig dag.

– Tekniken är främmande för mig så jag ville se vad det är. Fyra minuter är i princip en kort tid och det kan göra en människa gott att stanna upp en stund, säger hon.

Camera obscura

Kan ses som det första steget mot den moderna kameran.

Består i sin enklaste form av en låda med hål i. Ljusstrålar kommer in genom hålet och fäster bilden på motsatt sida. Bilden blir upp-och-nervänd och spegelvänd eftersom ljusets strålar färdas rakt genom hålet.

Principen är känd sedan 470-talet före Kristus. Den första utförligare beskrivningen gjordes av Leonardo da Vinci 1502.

Fram till den första april ställs bilder tagna med camera obscura i onsdags ut på galleri Kobra i Karis.