Ett dystopiskt sci-fi-äventyr olikt någonting annat 

Digitala kopior. Skådespelarna har inte bara lånat ut sina röster till karaktärerna, utan rentav låtit sig digitaliseras från topp till tå med imponerande resultat. Bild:

Stjärnregissören Hideo Kojima är tillbaka – med årets mest annorlunda spelupplevelse, skriver Alexander Ekelund.

Death Stranding. Format: Playstation 4. Åldersgräns: 18. Betyg:

Ju högre produktionskostnader, desto större risk. Det är enkel logik. Att de tyngsta högprofilstitlarna sällan är de mest originella eller experimentella är således bara naturlag.

I det avseendet hedrar det Sony att de faktiskt törs satsa på något så okonventionellt som Death Stranding.

Ända sedan Metal Gear Solid-producenten Hideo Kojimas nya projekt premiärvisades har det stått klart att det rör sig om något extraordinärt. Att kortfattat beskriva Death Stranding är inte det lättaste, men grovhugget och förenklat är ens primära uppgift att frakta viktigt gods genom ett dystopiskt USA.

Spelet pendlar effektfullt mellan ambitiösa och filmiskt presenterade science fiction-narrativ – med karaktärer spelade av Hollywoodstjärnor som Norman Reedus och Mads Mikkelsen – och avskalade fraktvandringar ute i ödemarken.

Förutom farliga fiendeelement kan även de minsta av hinder bli problematiska när ens packning är fylld till bristningsgränsen och inskränker på balans- och rörelseförmågan. Med tiden får man i alla fall tillgång till bättre utrustning samt färdmedel som underlättar de riskabla eskapaderna.

Det är uppfriskande att en visionär för en gångs skull fått fria tyglar och resurser att realisera sin idé på det här sättet. Med det sagt kan de artistiska ambitionerna gå lite överstyr ibland, på ett sätt som motarbetar själva underhållningsvärdet.

Death Stranding är definitivt inte för alla, men en unik och tekniskt välkonstruerad upplevelse för den som inte räds något annorlunda.

Alexander Ekelund

Mer läsning