Ett år med PlayStation 5 – Alexander Ekelund recenserar några av de hetaste spelen

Introducerandet av den nya konsolgenerationen har inneburit unika utmaningar och omständigheter i och med pandemisituationen världen över. Bild: Privat

Här lyfter Alexander Ekelund fram några av de mest uppmärksammade Playstation 5-spelen från det senaste året.

Introducerandet av den nya konsolgenerationen har inneburit unika utmaningar och omständigheter i och med pandemisituationen världen över. Med en ännu mindre tillgång på nya konsoler än normalt har få, oavsett om de velat, kunnat lägga vantarna på en maskin och tagit del av de höjdpunkter som faktiskt redan hunnit släppas till bland annat Sonys futuristiskt designade prestandamonster.

Eftersom även undertecknad fick vänta länge på en enhet, förefaller det vara på sin plats att så här lagom till ettårsdagen kortfattat gå genom vad vi här i spalten, liksom många av er där hemma, faktiskt missat under konsolens första levnadsår.

Utan vidare omsvep följer härmed våra omdömen av några utav de hetaste exklusiva PlayStation 5-spelen från det gångna året.

Demon's Souls

Rekommenderad ålder: 18+

Demon's Souls är en remake av PlayStation 3-spelet från 2009 med samma namn, och spelet som gjorde att det japanska spelhuset FromSoftware kommit på allas läppar. För med tiden, inte omedelbart, spred sig den lilla hängivna skara som föll för spelets lunkande tempo och benhårda krav på disciplin till ett respektabelt följe och flera efterföljande spel i samma anda.

Just Demon's Souls, som allt började med, fick dock ingen regelrätt uppföljare varför många garanterat gläds lite extra över denna remake till PlayStation 5 – återuppbyggd från grunden med förstklassig grafik och en uppsjö av små förbättringar.

Således är spelet nu lika brutalt vackert att titta på som det är, tja, brutalt – och den perfekta inkörsporten för den som inte var med när det begav sig.

I övrigt är spelkonceptet intakt, där man utrustad med svärd och sköld i maklig takt slår sig fram genom borggårdar och ruiner, söker efter hemligheter och gör upp med skoningslösa bossar. Tack vare den nya makalösa detaljrikedomen har allt fått nytt liv.

Har man nog med tålamod och nerver för att palla med denna psykiskt såväl som fysiskt påfrestande prövning, är detta en alldeles fenomenal nyversion av spelet som allt en gång började med.

Betyg: 4/5

Bild: Privat

Astro's Playroom

Rekommenderad ålder: 3+

Astro's Playroom är generöst nog redan förinstallerat på varje PlayStation 5 och är således inget jag behöver försöka övertyga någon om att spendera sina surt förvärvade slantar på. Men det är ändå värt att uppmärksamma och tipsa om känner jag, så att ingen gör sig själv otjänsten att ignorera det där i menyn.

Det är nämligen en av höjdpunkterna till PlayStation 5 så här långt.

Den med gott minne, eller intresse för Virtual Reality, kanske minns att den lilla vita robotfiluren debuterade i och med Astrobot till Sonys då nylanserade PlayStation VR – ett charmigt plattformspel som bättre än något annat demonstrerade den nya tekniken.

Astro's Playroom har lite samma uppgift för PlayStation 5; att sälja in och demonstrera vad som liksom är möjligt, likt en sorts utbyggd teknikdemo. Skillnaden jämfört med en regelrätt demo är emellertid att det också råkar vara genuint charmigt, välgjort och kul att spela också.

Playroom är lika delar en demonstration för PlayStation 5:s unika egenskaper, i synnerhet handkontrollens, och en hyllning till PlayStation-varumärkets historia. Spelmomenten utnyttjar praktiskt taget varje tänkbar funktion i Dual Sense-kontrollen – mikrofonen, gyrosensorn, pekplattan, precisionsvibrationer, dynamiskt knappmotstånd – på ett lekfullt, smart och underhållande sätt.

Banorna är ofta byggda på, eller med inslag av, mängder av nostalgisk PlayStation-rekvisita så som symboler, spelkonsoler, kontroller, tillbehör och ikoniska figurer.

Fyndigt värre – och som sagt oerhört charmigt.

Astro's Playroom är en enastående demo kapabel att övertyga vem som helst om konsolens förmåga, men lika mycket ett kul spel på egna ben. Så jag upprepar: missa inte detta.

Astro's Playroom är lika värt att betala pengar för som vilket annat av dessa spel. Skillnaden är bara den lilla detaljen att du inte behöver det.

Betyg: 4/5

Bild: Privat

Ratchet & Clank: Rift Apart

Rekommenderad ålder: 7+

Den ikoniska PlayStation-duon Ratchet och Clank är tillbaka för att rädda galaxen igen, och denna gång är det i motsats till sist med ett sprillans ny äventyr snarare än en omtolkning av ett gammalt.

Rift Apart visar kanske bättre än något annat spel på listan vad Sonys senaste krutpaket är kapabelt till rent visuellt. Det levereras ögongodis så det räcker och blir över, med vansinnigt detaljerade och välskulpterade karaktärer och omgivningar, urtjusiga reflektions- och partikeleffekter samt animationer med en sällan skådad flärd och uttrycksfullhet.

Nytt för denna gång? Tja, det är annars inte så vansinnigt mycket egentligen. Det som framförallt sticker ut är den nya spelbara, kvinnliga Lombaxen (det vill säga samma sorts fantasidjur som Ratchet själv) Rivet man växelvis får spela som – samt den gimmick som innebär att man blixtsnabbt kan förflytta sig mellan dimensioner på ett visuellt spektakulärt sätt (tack vare den rappa SSD-hårddisken).

I övrigt är det klassisk Ratchet & Clank-action som står till buds, med den sedvanliga mixen av plattformshopp, eldstrider med fantasifulla vapenkreationer och visuellt omväxlande planeter att utforska. Därtill gör många favoritkaraktärer och skurkar också återkommande roller.

Att det rent spelmässigt inte tar ut svängarna mer än det gör, eller för den delen åtminstone balanserar tempot mer större precision (det kan bli rätt utmattande emellanåt), är kanske framförallt den aspekt som kan lite udden av wow-faktorn. Det känns, bortom den makalösa grafiken, lite standardmässigt med Ratchet & Clank-mått mätt. Betyget slutar således på en mycket stark trea, men det råder ingen tvekan om att den som älskar Ratchet & Clank kommer att finna mycket nöje även i Rift Apart.

Betyg: 3/5

Bild: Privat

Marvel's Spider-Man: Miles Morales

Rekommenderad ålder: 16+

Det blir mycket Spider-Man för Playstation-ägare. Inte nog med att en uppföljare till det några år gamla PlayStation 4-spelet Marvel's Spider-Man är under utveckling och kommer att dyka upp vad det lider – skaparna Insomniac har dessutom satt ihop en fristående "semi"-uppföljare under namnet Miles Morales som följer en annan spelkaraktär och för omväxlings skull tar plats i ett vinterdekorerat New York. Den som satsar på Ultimate Edition-versionen av spelet får dessutom också en grafiskt upphottad nyversion av föregångaren på köpet.

Miles Morales är dock själva fokuspunkten naturligtvis, och rent grafiskt snackar vi om ytterligare ett styrkebesked från Insomniac. Med avancerade realtidsreflektioner i alla glasfasader, skyskrapor och skyltfönster samt ett nytt lager av detaljer överträffar det den redan toksnygga föregångaren på alla sätt.

Spelmässigt är det också en stabil historia stöpt i samma, något vidareutvecklade, form som det förra spelet, om än med få överraskningar går det möjligen invända. Alltså har vi att göra med öppet actionäventyr med en svindlande frihetskänsla, fartfyllda slagsmål och massor av fan-service.

Precis som originalspelet kan det bli en smula enformigt vad uppdragsdesignen anbelangar, vilket åtminstone för undertecknad begränsar underhållningsvärdet i det långa loppet.

Men allt som allt är Miles Morales ytterligare ett stabilt Spider Man-spel med en hel del ögongodis i rockärmen (utöver spindelväv). För alla som gillade föregångaren levererar detta mer av det goda.

Betyg: 3/5

Bild: Privat

Returnal

Rekommenderad ålder: 16+

Finska Housemarques (sedan tidigare kända för bland annat pusselpärlan Stardust HD) Returnal är kanske inte för alla, men tveklöst en av de intressantare exklusiviteterna under PlayStation 5:s första år på marknaden. Detta återhållsamma och stilrent designade actionäventyr är lite som From Softwares Demon's Souls och Dark Souls-spel men stöpt i formen av ett tredjepersonsactionspel och kryddat med influenser från skräckgenren.

Returnals fiender må tas an med diverse skjutvapen snarare än svärd och tillhyggen, och skådeplatsen vara en ödslig och hotfull främmade planet snarare än medeltida borgar och ruiner, men spelen delar annars många gemensamma drag, då fokus ligger på avskalad utforskning och strider med rejäl utmaning, där dödsfall resulterar i delvis förlorade framsteg och föremål.

Det är ett upplägg som belönar systematik, tålamod och försiktighet och ögonblickligen bestraffar slarv och dumdristig impulsivitet. Med besked.

Atmosfären är suggestivt tät, grafiken effektfullt designad med sparsamt dekorerade omgivningarna och starka kontraster mellan ljus och mörker.

Ljudmattan, med dess många illavarslande ljud och passande mörka soundtrack, bidrar också med massor av atmosfär som gör att man fängslas framför tv:n.

En höjdpunkt i PlayStation 5-biliboteket så här långt för den som gillar krävande, men samtidigt (för den som uthärdar) också belönande, upplevelser i stil med spelen det till stora delar inspirerats av.

Betyg: 4/5

Bild: Privat

Sackboy: A Big Adventure

Rekommenderad ålder: 3+

Ni har väl inte glömt Sackboy, den lilla gulliga tygdockan som blev en älskad maskott under PlayStaton 3-eran genom LittleBigPlanet-spelen? Nu är charmtrollet tillbaka, fast denna gång i ett mer traditionellt plattfomsäventyr utan samma starka banbyggarfokus och skapa-det-själv-mentalitet (även om finns spår finns kvar).

Sackboy: A Big Adventure är ett mysigt, charmigt och lättsmält barnvänligt äventyr i full 3D där man på egen hand, eller tillsammans med upp till tre andra (förutsatt att man länsat bankkontot för att köpa tillräckligt med kontroller, vill säga) utforskar, hoppar, slåss och pusslar sig fram genom fantasifulla banor konstruerade med stor visuell omsorg. Allt har ett slags handgjord stil med olika läckert återskapade material såsom garn, papper och metall – med konstanta uppfriskande ombyten i fiendeflora, färgscheman och ljusförhållanden.

Allra bäst lämpat är det för lite yngers gamers, alternativt som gemensamt tidsfördriv mellan föräldrar och barn. För när jag säger lättsmält så menar jag också det. Utmaningen hålls på ett minimum och varken plattformshoppen, pusslen, eller fienderna man stöter på sätter spelarskickligheten på prov.

Men mysigt är det. Och det råder ingen tvekan om att det är kärleksfullt sammansatt. I typisk LittleBigPlanet-anda kan man också i stor detalj skräddarsy sin tygdockas utseende med olika kläder och accessoarer man hittar.

Som sagt, inget för den utmaningstörstande plattformsfantasten må hända – men ett mysigt litet äventyr som sprider glädje och värme oavsett målgrupp.

Betyg: 3 av 5

Bild: Privat

. . .

Så där ja, då har vi tagit igen för förlorad tid och så att säga återställt ordningen lite grann här I Västra Nylands spelbevakning. Till ovan nämnda skara spel kan också Kena: Bridge of Spirits adderas, som utelämnades från artikeln av det enkla skälet att vi redan recenserat det (klicka här för att läsa recensionen).

Deathloop och Final Fantasy VII Remake: Intergrade är ytterligare två PlayStation 5-exklusiviteter som vi av olika anledningar inte hade möjlighet att inkludera I artikeln.

Även framledes ser saker och ting lovande ut med heta titlar som Gran Turismo 7, God of War: Ragnarök och Horizon: Forbidden West – med flera – runt knuten som borgar för ett kvalitativt 2022 för Sonys nya konsol.

Men exakt hur det förhåller sig med den saken får förstås i vanlig ordning framtiden utvisa.