Engagerade musiker bäddar för fin festival

Ingå ensemble. Maija Linkola, David Quiggle, Tomas Nuñez-Garcés, Isaac Rodriguez, Nonna Knuuttila och Kirill Kozlovski gav en njutbar konsert i Ingå kyrka på söndagen.Bild: Kristina Grönqvist

För 28:e året i rad har Ingå igen bjudit publiken på en intressant konserthelhet. I år började festivalen redan på torsdagen med tre herrgårdskonserter. Ett fräscht nytt koncept som förhoppningsvis får vara med i kommande Musik vid havet-festivaler.

Musik vid havet i Ingå 15-18 juni 2017

: Avslutningskonsert i Ingå kyrka söndagen den 18 juni klockan 14.

: Isaac Rodriguez, klarinett, Tomas Nuñes-Garcés, cello, Kirill Kozlovski, piano, Ingå Ensemble; Nonna Knuuttlia, Maija Linkola, David Quiggle, Tomas Nuñes-Garcés, Kirill Kozlovski.

Fagervik gård, Hinders gård i Täkter och Gammelgården i Ingå hembygdsmuseum öppnade sina dörrar, eller som en dam i publiken uttryckte det; man öppnade inte bara sitt hem, utan också sitt kök och sitt hjärta, och bjöd in publik till en hemkonsert, där trivseln bestod av härlig musik, mingel och traktering.

Årets musikfestival har präglats av Finlands 100-årsjubileum och man har genomgående bjudit på finländsk musik. Vid söndagens avslutningskonsert var det dock Robert Schumanns musik som fick dominera och ange den festliga avslutningen och samtidigt fungera som inramning till Joonas Kokkonens kammarmusik.

Arrangörerna hade också valt att ge publiken en möjlighet att möta musikerna under friare form i samband med en intervju ledd av Leif Nysten, en dryg halvtimme innan konserten. I den diskussionen fick vi veta bland annat bakgrunden till avslutningskonsertens programval, och att den familjära stämningen i festivalen och den välkomnande kontakt invånarna står för lockar musikerna till Ingå år efter år. Att Ingå har en egen musikfestival som samtidigt känns både familjär och stor är inget att sticka under stol med. Nonna Knuuttila, festivalens konstnärliga ledare sedan 2009, lovade en fortsättning i nästa år, men ville ännu inte säga något om programmet.

Söndagens konsert inleddes med Schumanns Fantasiestücke op.73 för klarinett och piano, där Isaac Rodriquez på klarinett tillsammans med Kirill Kozlovski på piano, bjöd på en enastående musikupplevelse, där båda musikerna med sin inlevelse trollband publiken. Styckets karaktär växlade mellan finstämt mjukt böljande tonspråk till en distinkt rytmisk pådrivande tonlöpning och blev en stor kontrast till Joonas Kokkonens Sonat för cello och piano. Kokkonens neoromantiskt fritonala musik hör definitivt inte till min favoritmusik, men i ålandsbördige cellisten Tomas Nuñez-Garcés intensiva samspel med Kirill Kozlovski blev det en intressant upplevelse, där det dramatiska tonspråket färgades av knivskarpa övergångar från minimalism till stora utsvävningar.

Robert Schumann är en av romantikens största representanter och hans Pianokvintett op.44 är en av kammarmusikens pärlor, där varje sats visar upp en stark karaktär. Från första stråkdraget med sitt energiska positiva klangflöde via andra satsens innerlighet och altviolinens viktiga melodiföring, genom tredje satsen snabba löpningar gav musikerna bevis på ett lyhört kammarmusicerande på hög nivå. Här visade Ingå Ensemblen Musik vid havet-festivalens styrka: En grupp hängivna musiker, som njuter av att få uttrycka sig tillsammans. En genuin glädje att få musicera ihop syns på scenen och känns ända ut i bänkraderna. Detta skapar en familjär samvaro mellan artister, arrangörer, publik och får oss att återkomma år efter år och känna "Ingen sommar utan Ingå".

Monica Henriksson