En lokal medieaktör i tiden

Bild:

Mångfald behövs inom den finlandssvenska medievärlden. Lokala nyheter är unika som läsarna inte får på annat håll.

Det finns inga gratisluncher är en klyscha men uttrycket innehåller ändå en visdom som kan appliceras på mycket i samhället och inte minst den digitala världen. Alla som surfat på nätet och till exempel sökt efter ett klädesplagg har varit med om att reklam med kläder från företaget dyker upp då man besöker olika sajter.

Någonstans ifrån måste intäkterna komma, och där är annonser en del. Västra Nyland har i över 15 års tid publicerat artiklar på sajten vastranyland.fi. Till en början var det fråga om enstaka artiklar. I dag är utbudet brett, artiklar publiceras sju dagar i veckan.

Västra Nyland serverar läsarna nyheter, granskar beslutsfattarna, tipsar om intressanta evenemang, följer med regionens rika kulturliv och många sportbegivenheter.

Att bevaka många olika områden och producera journalistiskt innehåll av hög kvalitet kostar. Hittills har man kunnat läsa artiklar gratis på sajten men från och med nu krävs inloggning. Senare kommer en betallösning. Det här är i och för sig inget dramatiskt. De allra flesta mediebolag tar betalt för innehåll. Betallösningen har också en rättviseaspekt. Papperstidningsprenumeranterna betalar för att få sin tidning med annonser, artiklar, servicematerial hemburen två gånger i veckan.

Våra trogna printprenumeranter är fortfarande viktiga för oss. Samtidigt måste vi möta den stigande efterfrågan på digital läsning. Medieundersökningar visar att nätet är en viktig informationskälla för nyheter, underhållning och information.

I en värld av falska nyheter behövs trovärdiga nyhetskällor. Västra Nyland med sina nästan 140-åriga anor har en lång och obruten tradition av att vara en stark, trovärdig och ansvarsfull medieaktör i Västnyland.

Läsarna har också insett att snabba nyheter på webben inte är detsamma som ytliga nyheter. Det går att skapa mångmedial djuplodande läsning också på webben.

KSF Media som ger ut Västra Nyland måste skapa en digital affärsmodell, det är ett led i samhällsutvecklingen där det digitala blir allt mer framträdande.

Vi är inte de enda som tar betalt för innehåll på webben. De allra flesta mediehus gör det.

Det är också läsarna, lyssnarna och tittarna som betalar för att statsägda Yle ska kunna producera nyheter i tv, i radion, på arenan och på webben. Det sker genom rundradioskatten, som varierar mellan 50 och 163 euro. Ett hushåll, med två vuxna där båda tjänar över 20 500 euro per år, betalar alltså 326 euro per år.

Enligt en färsk medieundersökning tycker de flesta finländarna att det är viktigt att det finns ett mångsidigt medieutbud i Finland. Uppskattningen för finländska medier stiger och är just nu rekordhög. Ökningen syns allra mest i gruppen 18–24 år.

Den finlandssvenska medievärlden är liten och kretsarna i Svenskfinland är små. Därför är det viktigt att det finns flera som granskar samhället. För en aktiv samhällsdebatt behövs flera röster.

Västra Nyland vill vara lyhörd för sina läsare. Undersökningar visar att det som står en närmast, det lokala, blir allt viktigare i en värld där gränserna suddats ut. Man vill läsa om den egna skolan, konserter, idrottsframgångar, var det brann...

För oss är det viktigt att läsarna, oberoende av kanal, upplever oss som en väsentlig del av vardagen. Vi vill utveckla vårt innehåll tillsammans med er. Vi vill fortsätta att skapa god lokaljournalistik som är värd att betala för.

Marina Holmberg Chefredaktör Västra Nyland