En festmåltid för den virtuella strategen

Online-inslag. Den som är uppkopplad mot Switchs onlinetjänst kan då och då snubbla över själar och tillhörigheter efter andra stupade spelare. Bild:

Three Houses är en storstilad comeback för anrik spelserie, skriver Alexander Ekelund.

Fire Emblem: Three Houses. Format: Switch. Åldersgräns: 12. Betyg:

Under många år höll den portabla duon 3DS och Vita den japanska spelmarknaden i ett järngrepp, vilket fick den naturliga följden att flertalet väletablerade spelserier under denna period förblev just portabla upplevelser.

Fire Emblem hör i högsta grad till den berörda skaran, men också till den som i och med hybridlösningen Switchs framgångar nu får en fullödig stationär comeback.

Och vilken comeback, sedan. Three Houses sparar inte på krutet: Utöver att erbjuda en förfinad version seriens klassiska strategi/rollspelsformel har stor möda lagts på att förnya och fördjupa upplevelsen. I synnerhet är det bortom de karakteristiska bataljerna – där man via rutnätsmönstrade spelplaner dirigerar sina noggrant hopsatta bataljoner till segrar – som förändringens vind blåst som starkast.

Titeln Three Houses har med den nya akademin att göra, som är äventyrets ryggrad och nav med influenser från såväl Hogwarts i Harry Potter som Persona. I rollen som professor ansluter man sig till ett av tre anrika "släkthus" och får undervisa studenter till framtida framgångar ute på slagfälten. Skolmiljön är både en uppfriskande kontrast rent visuellt och en källa till varierade sidosysslor och utökade möjligheter att skräddarsy sina trupper och specialiseringar.

Med en ny fräsch inramning, fortfarande lika beroendeframkallande strider, samt lyxen att kunna avnjuta det såväl i TV-soffan som på språng, är Three Houses bättre än Fire Emblem kanske någonsin varit.

Ett måste för fans av strategirollspel.

Alexander Ekelund