Emil Lindholm tar nytt steg

Ny bil. Emil Lindholm och Mikael Korhonen fortsätter i GRX-teamet. Nytt för nästa år blir dock bilen – Volkswagen Polo GTI R5. Bild: Juuso Jalovaara

Ingåbon Emil Lindholm har ett intressant rallyår framför sig. På programmet står inte bara den finländska FM-serien, utan också två VM-rallyn. Och allt detta sker i en ny bil.

Den 22-åriga Emil Lindholm hade en fin säsong i år. Han tävlade nu för första gången med en fyrhjulsdriven bil och körde GRX-teamets Skoda Fabia i FM-serien. Resultatet blev en andra plats, det var bara Erik Pietarinen som placerade sig före Lindholm som hade Mikael Korhonen som kartläsare.

Nu är också riktlinjerna uppdragna för nästa år och det blir en fortsättning för radarparet Lindholm-Korhonen i GRX-teamet som leds av den forne världsmästaren Marcus Grönholm. Nytt för året blir bilen – nu handlar det om en Volkswagen Polo GTI R5.

– Det är ett stort steg framåt igen på min karriär och jag är tacksam att jag får den här möjligheten. Jag har en toppbil och ett starkt team i bakgrunden och det känns otroligt fint att få representera det, säger Emil Lindholm i teamets pressmeddelande.

– Jag tror på Emils möjligheter att tävla om fina resultat och segrar. Det finns så mycket potential i både föraren och bilen, säger stallchefen Marcus Grönholm å sin sida.

Starkt år

I bakgrunden finns förstås också årets resultat. Ett bra provår gav nu ett kontrakt som fast förare.

– Emil nådde fina resultat i år och noterades för etappsegrar i så gott som alla rallyn. Viktigast var ändå att hans fart ökade jämnt mot slutet av säsongen och de misstag som är så typiska för unga förare minskade också. Han gjorde dessutom mycket bra ifrån sig i den asfaltstävling han körde i Italien.

– Utvecklingskurvan pekar brant uppåt. Jag är säker på att Emils fart och säkerhet kommer att öka under nästa säsong, säger Marcus Grönholm.

Tester före jul

Den nya bilen är redan i Finland. De första testerna körs före jul.

– Jag körde bilen en gång i somras i Finland och den kändes bra och är stabil att köra. Jag fick tillit till bilen, säger Lindholm.

Därmed blir det nu Volkswagen i stället för Skoda. Den nya bilen har en toppfart på cirka 200 kilometer i timmen och att ta sig upp till 100 kilometer tar snabba 4,1 sekunder.

– Det är svårt att jämföra bilarna. Båda är bra, men summan av små saker och detaljer avgjorde, säger Emil Lindholm.

Späckat program

Det första stora testet blir nu Arctic Lapland-rallyt i slutet av januari. Förutom att Lindholm kör i den inhemska FM-serien kommer han också att delta i VM-rallyna i Finland och Sverige. Där tävlar han i WRC2-klassen.

– Mitt tävlingsprogram för 2019 känns bra. Faktum är att delta i hela VM-serien är för dyrt, men vi jobbar för att vi mot slutet av säsongen skall kunna köra ett rally till utomland, säger Lindholm.

Också den inhemska FM-serien är viktig. I år blev det alltså en andra plats där.

– Man vill ju alltid gå framåt, så mästerskapet är vårt uttryckliga mål. Det som är lite synd är att den andra FM-deltävlingen krockar med rallyt i Sverige, säger Emil Lindholm.

Emil Lindholms tävlingsprogram 2019

VM-serien, (WRC2)

14–17.2: Sverige.

1–4.8: Finland.

FM-serien (FM1)

24–26.1: Rovaniemi.

1-2.3: Joensuu.

24-25.5: Riihimäki.

14-15.6: Seinäjoki.

30-31.8: Letala.

27-28.9: Salo-Åbo.