Emil Lindholm jagar poäng bakom ratten

Bra start. Emil Lindholm vann årets första FM-lopp. Serien fortsätter om dryga två veckor. Bild: Privat

Ingåbon Emil Lindholm öppnade årets rallysäsong med en deltävlingsseger i FM3-klassen i Rovaniemi. Ett formbesked med tanke på fortsättningen, som också innehåller banracing i Tyskland.

För en dryg vecka sedan inledde 20-årige Emil Lindholm FM-rally säsongen med att köra i mål som etta. Tävlingen som gick under namnet Arcticrally, var den första av flera deltävlingar i FM3-klassen.

– Det kändes bra och visst var det en lättnad att komma i mål. I rally måste man hitta en kombination som fungerar. Det gäller att hålla en hög fart men samtidigt måste man också hållas på banan, säger han.

För Lindholm var rallyloppet det första sedan mars i fjol. Totalt blev det tre stycken på hela året, men den här säsongen kan det vara aktuellt med flera.

Förarna samlar poäng i varje lopp beroende på sin placering och det blir viktigare längre fram. I Lindholms klass tävlar kuskarna som är under 25 år gamla om en plats i VM-rallyt som körs i Jyväskylä senare i år.

När de fem bästa är framsållade väntar ett fysik- och psyktest.

– Med andra ord är det viktigt att komma i mål och på det sättet samla poäng. I regel brukar det vara den bästa som får platsen, men det är ännu mycket som är öppet. Det är flera saker som spelar in, säger Lindholm.

Han säger att ungefär tio förare slåss om platsen. Han tror på sina möjligheter.

– Fortsätter det som i Rovaniemi är ingenting omöjligt. Jag var ju ändå bland de snabbare då.

Lopp i både Finland och Tyskland

FM-serien fortsätter om två veckor i S:t Michel och då handlar det om ett kortare lopp än vad fallet var senast. Om det är en fördel eller nackdel, har Lindholm svårt att säga.

– Jag vet inte riktigt. På ett sätt känns det kanske som att jag kommer bättre i gång på en längre sträcka.

Vidare berättar han att årets serie håller en liknande nivå som i fjol. En del av de bättre förarna har visserligen fallit bort, men det kompenseras på andra sätt.

– De som fortsatt har höjt sin nivå.

Lindholm kör inte endast rally. I april är det dags för banracing i Tyskland. GT-serien hör till de mest proffsiga i Europa och innehåller sju deltävlingar.

Och det är klart att grenen ställer andra krav än rally. Men på samma gång säger Lindholm att tävlingarna i Tyskland är nyttiga med tanke på rallysäsongen.

– Samtidigt är det klart att det finns en viss skillnad mellan rally och banracing. I det senare övningskör man banan tiotals gånger i tävlingsfart innan själva loppet. I rally får man endast bekanta sig med banan och göra noter, dessutom i låg fart.

Det betyder att det är en större utmaning att köra ett rallylopp i full fart enligt noterna. Det leder till att förarna är tvungna att ha en liten säkerhetsmarginal.

Flera på en gång

GT-serien inleds alltså om några månader och körs samtidigt som FM-serien. Någonting som betyder att två FM3-lopp kommer att krocka med banracing.

Med tanke på att Emil Lindholm jagar en plats i VM-rallyt i Jyväskylä, kan det innebära en del planering.

– Vi får se vad läget är då. Men det är klart, är jag i poängbehov kan det vara att jag får köra på hemmaplan i stället. Men som sagt, det är en diskussion vi får ta på allvar sedan om det behövs.

Mer läsning