Ekofrissa ger dig mer än en ny frisyr

Bild: Mira Strandberg

Att vara ekofrissa är för Asta Masally mer än att använda ekologiska produkter. Det handlar om ett yrke där kundernas helhetliga välbefinnande är viktigt.

Intervju

– Jag vill att mina kunder ska få ett avbrott i sin hektiska vardag när de kommer till mig. Jag vill ge dem en helhetlig upplevelse som handlar om mycket mer än en ny hårstil. Jag vill vårda deras inre välmående. Jag ser i deras ögon när det lyckas, säger hon.

Masally bor i Sjundeå och jobbar deltid som ekofrissa i en ekoaffär i Lojo. I ett drygt år har hon tagit emot kunder i Lojo men före det hade hon en tio års paus som ekofrissa och jobbade i stället med hästar på olika sätt. Hon började ändå sin karriär som ekofrissa i Helsingfors, där hon fick jobb direkt från skolbänken.

– När jag flyttade ut hit till landsbygden har jag hela tiden haft som tanke att fortsätta jobba som ekofrissa, men det har inte funnits möjlighet till det här förrän jag hittade den här platsen i Lojo.

Lättade kunder

Ekofrisörsbranschen har enligt Masally utvecklats mycket sedan hon började för femton år sedan. Produktutbudet är exponentiellt mycket större än då och folk är mera medvetna om miljövänliga och hälsofrämjande alternativ.

– Jag upplever också att det finns mera efterfrågan på mina tjänster nu än för femton år sedan. Människor vill göra val som belastar dem själva och miljön så lite som möjligt.

– Många kunder är jättenervösa inför sitt första besök hos en ekofrissa. Det kan vara svårt att våga gå utanför de traditionella ramar man har vant sig vid hos traditionella frisörer. När de går ut efter sin första behandling är de ofta lättade: det hände ingen katastrof.

Masally vill själv vara ekofrissa för att minska miljöbelastningen men också för att främja sin egen hälsa – och kundernas. Många av hennes kunder har av hälsoskäl börjat söka efter alternativ till traditionella vård- och skönhetsmetoder och varje kundkontakt innebär ett givande utbyte av kunskap.

– Det är ett kraftgivande yrke.