Ekenäs hälsostation nonchalerar patienterna

Det är väl medveten kutym för att driva folk till den privata sjukvården.

Det är verkligt synd om läkarna (eller åtminstone en läkare) på Ekenäs hälsostation som är så stressade att det inte på en månad funnits tid för ett patientsamtal.

Bakgrunden är följande: Jag besökte fredagen den 12 april jourpolikliniken i Raseborgs sjukhus på grund av svåra smärtor i vristen och blev undersökt av en ung manlig läkare. Han skickade mig till laboratoriet och till röntgen och lovade ringa mig följande tisdag eller allra senast onsdag om resultaten och hur vidare vård skulle skötas. Vi diskuterade också ett läkarintyg för att kunna avboka en resa, som skulle starta den 22 april och innebära långa vandringar vilket kändes omöjligt med det skick foten var i.

Dagarna gick, men ingen kontakt. Långfredagen kontaktade jag jouren på nytt, men ingen verkade veta någonting om fallet. Jag blev hänvisad till hälsostationen, som var stängd och skulle vara öppen på tisdagen. Utan läkarintyg kunde jag inte avboka resan och var tvungen att resa i väg, vilket jag inte borde ha gjort. Veckan blev ett stort fiasko som genomfördes med hjälp av en massa smärtstillande mediciner. Efter hemkomsten kontaktade jag hälsostationen den 29 april, men blev hänvisad till jouren och därifrån tillbaka till hälsostationen.

Läkaren i fråga gick inte att få tag på, han jobbade då i Karis. Jag blev erbjuden en telefontid för att ringa läkaren den 16 maj, men tackade nej och meddelade att läkaren lovat ringa mig. Receptionen skulle då skicka ett fax till läkaren och be honom sköta den lovade kontakten. Ingenting hände nu heller.

Den 6 maj kontaktade jag överläkaren och hon lovade kontakta den vårdande läkaren, som säkert glömt saken. Hon kollade också resultaten av proverna och röntgenbilderna, men eftersom hon inte var vårdande läkare kunde hon inte säga något om hur vården skulle skötas vidare, men rekommenderade smärtstillande medicin så blir det nog bra. Det tycks vara standardvård av alla åkommor.

Den 10 maj kontaktade jag överläkaren på nytt för den vårdande läkaren hade ännu inte haft tid att ringa sitt samtal. Det har han ännu inte heller, en månad efter undersökningen. Jag känner mig väldigt besviken, ja rent av förbannad, över den nonchalans mot patienter som Ekenäs hälsostation uppvisar. Detta som en varning för andra patienter. Men det är väl medveten kutym för att driva folk till den privata sjukvården.

Jan Björklund Ekenäs

Mer läsning