Spelrecension: Den nionde World of Warcraft-expansionen visar inga tecken på någon nära förestående pension

Blizzards odödliga onlinerollspel bjuder in till nya äventyr med underhållande drak-twist.

Landskapen är ljusare, större och luftigare än i Shadowlands vilket passar de nya drakriddjurens ilsnabba framfart i luften perfekt.
21.01.2023 14:00

Spel: World of Warcraft: Dragonflight.
Format: PC, Mac.
Åldersgräns: 12.
Betyg: 4/5

Även om man vid det här laget naturligtvis vant sig vid tanken på att World of Warcraft är en konstant lika orubblig som att solen går upp i öster varje morgon, kan man likväl inte låta bli att förundras över dess livskraftighet. Att onlinerollspelet snart 20 år efter att det först släpptes fortfarande inte tycks stå på randen till sin pension är lika imponerande som det är unikt.
En lika pålitlig konstant har varit expansionernas kvalitetsnivå genom åren. Visst har både bra och mindre bra idéer stötts och blötts längs vägen – och splittrat fansen därefter. Men det har alltid varit gedigna hantverk.
Den nionde expansionen i ordningen, som hör och häpna inte är något undantag i det avseendet, går lite ”back to basics” efter det spejsade och ofta deprimerande mörka Shadowlands – med ett befriande jordnära narrativ och världsbygge. Azeroths gamla urdrakar har återvänt för att försvara sina hemtrakter från ett nytt hot, vilket innebär en ny mytomspunnen landmassa vid namn Dragon Isles att utforska; inte sällan från ryggen på något utav de nya drakriddjur som Dragonflight i hög grad kretsar kring. Till detta kommer också en ny spelbar ras vid namn Dracthyr (en sorts hybrid mellan drake och människa), ett omarbetat talang- och yrkessystem, ett mer användarvänligt gränssnitt samt diverse annat smått och gott.
Dragonflights delikata balansgång mellan fräscht nytänk och betryggande nostalgi löper ingen större risk att göra någon återvändande ”WoW”-räv besviken.

ANDRA LÄSER