Duktig personal guld värd

Jan Westerling är den enda i Hangö som driver à la carte-restaurang året om. Sommaren innebär större konkurrens, men det främjar alla, säger han. Bild: Johanna Lindholm

För företagarna gäller det att vara ute i god tid för att få tag i den bästa personalen. Säsongen är kort, men intensiv.

Ännu ligger turiststråken tomma och öde i Hangö, men för företagarnas del är förberedelserna inför sommarsäsongen i full gång. De flesta inleder rekryteringsprocessen redan efter nyår. Det gäller att hitta bra personal, så att man får ut det mesta av den korta säsongen.

Rätt person på rätt plats

Café Regattas företagarsystrar Jennifer och Josefin Fjäder säger att de letar efter sommarjobbare den här månaden. I år blir det fjärde sommaren som de driver kaféet. Trots att det inte är en så lång tid, har de lärt sig vad de letar efter.

– Det viktigaste för oss är att hitta bra personer, som brinner för jobbet, säger Jennifer. Vi annonserar efter arbetskraft på vår sida på Facebook, vilket har visat sig vara effektivt.

En välgjord ansökan, där den sökande framhåller sina styrkor, är viktig.

– Sedan försöker vi hitta en mix av personer som kompletterar varandra. En kan vara bra på matlagning och passar i köket, medan en annan person kan vara bättre lämpad att ta emot beställningar, säger Josefin.

Företagarna har redan lyckats värva medarbetare som kommer sommar efter sommar, och säger sig även ha nytta av att de kan erbjuda ungdomar från orten jobb utanför högsäsong.

– Det är bra för båda parter. Inhopparna hänger med i svängarna och klarar bättre av tempot på sommaren om de upprätthåller kunskaperna under året. Vi behöver inte skola in dem från noll.

Varumärket viktigt

Merja Rahkola-Toivanen, som tillsammans med sin man Juha Toivanen driver Ravintola Classic Pizza och Hangon Makaronitehdas på Hamngatan, understryker vikten av att ha en lojal personal.

– Vi är ett växande familjeföretag, så för oss är det viktigt att personalen omfattar våra värderingar. Vi vill vårda våra varumärken, därför sköter vi rekryteringen själva. Vid nyår börjar vi ringa runt till tidigare medarbetare för att sondera intresset för sommaren.

Jan Westerling, som tillsammans med sin fru Joanna driver Restaurang Origo, är inne på samma linje.

– Eftersom som vi satsar på kvalitet är det viktigt att vi har personal som kan sälja våra produkter och erbjuda kunderna en upplevelse. Att vara servitris kan vara helt olika jobb fast benämningen är densamma, beroende på var man jobbar.

Westerling säger att man endast i undantagsfall anlitat rekryteringsfirmor.

– Det har hänt om någon blivit akut sjuk, men inte annars. Konceptet med hyrd arbetskraft är utvecklat för större städer och deras utbud. Även om det har sina fördelar, har det visat sig vara mer ekonomiskt för oss att ha vår egen personal.

Säsongen en utmaning

Eftersom Origo är öppet året om, försöker krögarna utnyttja sin fasta personal så mycket det bara går.

– Under sommaren jobbar vi långa dagar, och tar ut innestående ledighet på vintern i stället. På det sättet jämnar året ut sig.

Rahkola-Toivanen säger att säsongen blivit mer lätthanterlig efter tjugo år i Hangös sommarliv, men att den fortfarande innebär ett enormt tryck på personalen:

– Volymerna är enorma, vilket gör att flödet måste fungera. Alla länkar i kedjan måste fungera. Det ställer också höga krav på restaurangcheferna och de turansvariga.

Jennifer och Josefin Fjäder har samma erfarenhet:

– Då det är kö från morgon till kväll, gäller det att kavla upp ärmarna.

Under sommarmånaderna utökas utbudet av restauranger markant i Hangö.

Enbart kring Östra hamnen öppnar ett tiotal matställen till sommaren och stängs till hösten.

För att klara av personalbehovet rekryteras majoriteten av personalen utifrån.

Många är säsongarbetare som är stationerade i Lappland eller utomlands under vintern.

Mer läsning