Digitaliseringen är företagarnas nya melodi

Tävlingsvinnare. Olli Rikala är känd från tv-programmet Diili där han vann första säsongen.Bild: Anna Björkqvist

Sociala medier, nytt köpbeteende och molntjänster. Det var några saker som företagsmannen Olli Rikala lyfte fram under företagarnas seminarium i Tenala om digitalisering.

– I dagens läge kan du jobba från Spanien eller Bromarv och göra jobbet som om du var på ett kontor någon annanstans, säger företagsmannen Olli Rikala.

Han står framför närmare trettio personer som har slagit sig ner på Bygdegårdens stolar i Tenala för att ta del av det årliga seminariet som ordnas av Nylands företagare och Tenala-Bromarf företagare. I år är det Olli Rikala som föreläser om digitaliseringen i företagarens värld.

– I dag kan allt finnas digitalt. Du kan ha företaget samlat i en molntjänst där din kalender finns, där infon om dina kunder finns, där alla dokument finns. Kontakten inom företaget och utanför företaget kan skötas över mejl och skype, säger han.

Sociala medier i företagande

Och det är inte bara inom företaget som digitaliseringen har tagit sig till utryck. Även då det gäller marknadsföring lönar det sig för företagarna att ta till digitala medel. En av seminariets deltagare är Santa Fe-företagaren Veera Holmström. Hon anser inte att digitaliseringen överlag skulle ha fått en stor genomkraft i hennes bransch, förutom då det gäller synligheten.

– Sociala medier blir allt viktigare i jobbet. Man måste försöka hitta tid att göra uppdateringar på Facebook-sidan och Instagram-kontot, säger hon.

Också annonseringen har förändrats. Numera betalas det främst för Facebook-annonser för att nå unga och få flera gillningar till sidan.

– Man märker det också på effekten av Facebook-evenemang. Om det är 40 deltagare så vet vi att det kommer att komma många den kvällen då folk ser att andra är på väg, säger Holmström.

Hon tror ändå inte att de kommer att kunna utveckla företaget desto mer digitalt. Större företag har möjlighet att anställa någon som sysslar med sociala medier men samma gäller inte småföretagare.

Förändrat köpbeteende

Digitaliseringen har också gjort att konsumenternas beteende har ändrat.

– Kunderna söker i dag själva upp information om den produkt de vill ha och vet ofta mer än försäljaren då de gör köpvalet. Rollen är inte längre att argumentera varför någon ska välja produkten, utan att ge den bästa servicen. Kunden orkar inte heller vänta utan det måste gå snabbt, säger Rikala.

Det innebär att försäljare konkurrerar med alla andra som har samma produkter och speciellt näthandeln har blivit allt viktigare.

Små eller stora företag

Många av Rikalas tips rör sig ändå i storföretagsklassen. Därför är en del tips, exempelvis som att använda applikationer för att hitta arbetskraft, inte lika tillförlitliga i glesbebyggda områden. Det innebär att anställda krävs för att ge snabb service, vilket också gör den dyrare.

Under seminariet gör ändå Rikala det klart att målet är att få företag att växa.

– Dagens företag handlar om att ta på sig förmedlarrollen. På vilket forum ska jag finnas för att få ut mina produkter?

För att kunna göra det krävs det enligt Rikala att företaget finns på webben.

– I dag finns det inget annat val. Om du inte finns där kommer konkurrenterna att äta upp dig.