Ledare: Energikrisen blev lindrigare än väntat

Hotet om brist på el fick finländarna att spara som aldrig förr. Förhoppningsvis håller de goda vanorna i sig.

LedareMarina Holmbergmarina.holmberg@vastranyland.fi
20.02.2023 19:28
I en reklamkampanj med sloganen Snäppet svalare ligger en man på soffan iklädd ylletröja och sockor. Reklamen har snurrat på sedan i höstas. Budskapet från Motiva, Energimyndigheten, Arbets- och näringsministeriet, Statsrådets kansli, Miljöministeriet och Sitra, är klart och tydligt. Nu ska finländarna spara energi bland annat genom att sänka inomhustemperaturen. Syftet med kampanjen är att på längre sikt få en permanent lägre energiförbrukning genom vardagliga handlingar, till exempel att ta färre och kortare duschar så att man sparar varmvatten. 
Kommuner och företag vidtog också åtgärder för att minska förbrukningen. Den absolut vanligaste åtgärden var att sänka inomhustemperaturen och att släcka lampor då man går ut från rummet.
Reklamen och de mörka hotbilder som målats upp ser ut att burit frukt på många sätt. 

ANDRA LÄSER