Nya Saints Row lever bara stundvis upp till sin potential

En nystart som lämnar en del i övrigt att önska.

Kön, kroppsform, behåring, kläder – det är lätt att förlora sig i möjligheterna att skräddarsy sitt alterego.
Alexander Ekelund
27.08.2022 12:26

Saints Row

Format: Xbox Series X/S, Xbox One, PlayStation 4/5, PC
Åldersgräns: 18
Betyg: 3/5
True Crime, The Getaway, Driv3r ... Att den lätt nedlåtande termen ”GTA-kopia” en gång myntades säger något om mängden imitatörer i svallvågorna av Rockstars supersuccé.
Idag, när Grand Theft Autos popularitet är på rekordnivåer och sandlådespelen fler än någonsin, är de dock märkligt frånvarande. Saints Rows comeback är sålunda en välkommen sådan – särskilt som den återkopplar till de tidiga spelens bättre balans mellan trams och allvar, innan allt gick överstyr.
I denna nystart har de absurdaste idéerna som simulerade verkligheter och alieninvasioner gett vika för en mer verklighetsförankrad – om än fortfarande kraftigt humoristisk – gängkonflikt i en fiktiv ökenstad. Skådeplatsen Santo Ileso är med dess solsmekta varierade bebyggelse, kaktusfyllda öknar och mäktiga stjärnhimlar den bästa i serien hittills – och hem till det mesta man kan förvänta sig i fråga om extrauppdrag, suspekta sidoverksamheter och anpassningsmöjligheter av vapen, fordon och karaktärsattribut.
Förutsättningarna för en storstilad comeback finns alltså där, men tyvärr hålls den tillbaka av en allmän brist på finess och variation i både uppdragsdesignen och mekaniken. Att mest bara köra mellan punkter och skjuta ner till synes ändlösa horder med gängsoldater blir snabbt tradigt.
I sina bästa stunder, när jag kastas in i något av de bättre uppdragen och de komiska dialogerna avlöser varandra, är Saints Row allt jag vill att det ska vara.
Men den känsla som dominerar är den av missade möjligheter.

ANDRA LÄSER