Constantia lade till i Trålis

Guide. Valentina Haléns roll är att ta hand om ryska sjöbjörnar. Bild: Jannica Luoto

Segeltävlingarna The Tall Ships Races är rena folkfesten i Hangö. De gamla fartygen lockar folk till hamnarna för att beskåda skönheterna. Slätskonerten Constantia från Sverige hade roddbåten Jungman Jansson på släp.

Det lär ha varit grannens roddbåt som stod förebild för skeppet Constantia i den svenska poeten Dan Anderssons kända visa "Jungman Jansson". Då tvåmastaren Constantia från Sverige anlöper Trålarhamnen i Hangö under The Tall Ships Races, får Jungman Jansson nöja sig med en mindre roll. Han är nämligen den lilla roddbåt som följer i hennes farvatten.

Språkkunnig välkomstkommitté

De första fartygen på rutten mellan Kotka och Åbo förväntades anlöpa Hangö i tisdags, och redan tidigt på förmiddagen är Hangöborna på gång för att få en glimt av de ståtliga fartygen. I trålarhamnen vandrar också Valentina Halén omkring, iklädd en gul väst. Hon har sedan klockan åtta i morse väntat på att några ryska fartyg skulle lägga till.

– Folk från hela världen deltar i tävlingarna, och då behövs det folk som kan hjälpa besättningen när de kommer i land. Min uppgift är att ta hand om de ryskspråkiga gästerna, medan de där tar hand om de polska, säger hon och visar mot en bil parkerad en bit i från.

Tolkarnas uppgift är hjälpa till med allt praktiskt, som att handla mat.

– Under Gangutregattan 2014 körde jag säkert 10 butiksrundor med ryssar, säger hon med ett skratt.

Arbetet är frivilligt och det behövs folk med olika sorters kunskap.

Ralf Toivari som är vår samordnare har stenkoll på vad folk kan och vilka folk de talar, berömmer Halén.

Unik atmosfär

Vid tiotiden ligger tre imponerande fartyg i Trålarhamnen. En av dem är alltså svenska Constantia, en slätskonert byggd i Danmark år 1908, som numera fungerar som skolningsskepp. Delar av besättningen är redan i gång med morgonsysslorna, och vi välkomnas ombord av Trausti Birgisson och hans bror Bjarki. Trausti tar befälet och visar oss omkring på skeppet. Salongen är farttygets sociala hjärta, här både äter och sover besättningen.

– Här finns 16 kojer, och alla har sin egen, som också fungerar som ens eget rum, berättar Trausti.

I och med att folk både arbetar och lever så tätt på varandra skapas en speciell stämning ombord.

– Eftersom besättningen byts under rutten så präglas gemenskapen av vem som är ombord. Med en grupp dricker man kaffe, med en annan te och när vi hade danskar ombord blev det vin till maten, säger han.

Det är också en fördel att ha folk som rycker in överallt. I dag står till exempel överstyrman Ville Strömberg och skalar grönsaker i köket tillsammans med traineen Juho Johansson.

Till sin forma glans

Då Constantia byggdes hade hon ingen motor, den fick 1916 då hon mitt under brinnandekrig såldes till Norge. År 1967 slutade hon gå i yrkesfart och 1988 köptes hon av svensken Hakon Malmborg som började restaurera henne. I dag är det stiftelsen Solnaskutan som äger henne, och erbjuder ungdomar möjlighet att lära sig seglingens ädla konst. Även om hon i dag har en motor kan hon seglas på traditionellt vis, vilket också är poängen med Tall Ships Races.

Besättningen är van med att folk strömmar till hamnarna för att beundra farkosterna, vilka för med sig en fläkt av gammaldags sjöfartsromantik och äventyr där de lägger till.

Mer läsning