Vägarna i Raseborg är gropiga

Vägarna i Raseborg har tagit stryk av det varierande vädret. Temperaturen har varierat mellan plus och minus och vägytan har inte hunnit torka emellan. Det har orsakat många beläggningsskador.

Ojämn. Björknäsgatan tyckte många i Ekenäs är i dåligt skick. Korsningen mellan Björknäsgatan och Liljedahlsgatan är speciellt sliten (till höger). Det är också Ekenäsvägen i Karis (nere till vänster), speciellt nära korsningen till Hangöuddsvägen. Pehr Sommars Gata (uppe till vänster) i Ekenäs har också skadats i vinter.

Den kalla perioden som följdes av regn och varmt väder har inte varit skonsamt för vägarna. Då vägarna dessutom frusit på efter regnet utan att vägytan hunnit torka förvärras läget.

– Det stämmer att vägarna i Raseborg tagit stryk och då har bara en del av vintern gått. Bra ser det inte ut, säger Johnny Jonsson som är gatuchef i Raseborg.

Vilka vägar som har blivit i dåligt skick beror på flera orsaker.

– Det beror bland annat på var grundvattnet varit högt eller lågt. Men ser man på helheten i Västnyland så har såväl riksvägar som privata vägar fått skador.

Då det blir vår och tjälen går ur marken har samhällstekniska avdelningen en hel del lappande att ta itu med.

– Om det finns resurser. Kanske måste något projekt styras om, det påverkar helheten på årsnivå. Men vanligtvis är början av vintern, november och december, väldigt mild. Så var det den här vintern också. Det är som värst nu.

Nu hoppas Jonsson på soliga dagar och kalla nätter så vägarna får en chans att torka.

Sätter ut varningar

Beläggningen på riksvägarna i Raseborgsområdet har också slitits av vädret.

– Det har blivit en hel del hål då beläggningen är dålig från förr och vägytan är våt, säger Tom Eliasson som är arbetsplatschef för Raseborgsområdet på Destia.

På vissa vägavsnitt har Destia satt upp skyltar som varnar för dålig beläggning. Till exempel har avsnittet på väg 25 nära Dragsvik fått en skylt som varnar för beläggningsskador i en och en halv kilometer.

Destia lappar akuta problem såsom djupa hål som kan skada fordon eller slita sönder däck. Närings-, trafik och miljöcentralen bestämmer vilka vägavsnitt som får ny beläggning till våren.

– Om det är minus tio grader långa tider mår vägarna bättre fast tjälen går djupt i marken. Det är när det varierar mycket mellan plus och minus som beläggningen tar stryk.

Destia ansvarar också för att se till att riksvägarna är i skick under vintern. Då vägarna fryser på ska de vidta åtgärder inom en viss tid.

– Hittills har vi lyckats, men till exempel i fredagskväll var det jätte vått och det frös på jätte snabbt.

Då hann två långtradare halka av 25:an nära Skogby.

ANDRA LÄSER