Manskören Raseborg visade musikalisk bredd i sin julkonsert

Manskören Raseborg gav i lördags prov på vacker körklang och stor bredd i uttryck och volym.

Martti Jalava och Filip Werthmann sjöng duett i Pie Jesu av Andrew Lloyd Webber.
Åsa Westerlund
20.12.2021 14:36 UPPDATERAD 20.12.2021 22:10
På lördag kväll hade en talrik coronapassförsedd publik samlats i Karis kyrka för att lyssna till Manskören Raseborgs julkonsert. Vi fick veta att det är tre år sedan kören senast gett en julkonsert, och glädjen över att igen få sjunga för en stor publik var påtaglig.
Kören var något mindre än då jag senast hörde den, men stämbalansen var god och kören musicerade fint. Klangen var varm och vacker och det fanns stor bredd i uttryck och volym. Kören sjöng också rent, men i vissa av de nyare arrangemangen blev det ibland lite suddigt och man var som lyssnare inte helt säker på hur det var tänkt.
Publiken bjöds på ett omväxlande program på fyra språk. Det bestod till största delen av traditionella och kända julsånger, men i programmet ingick också två negro spirituals och Andrew Lloyd Webbers Pie Jesu, sånger som man inte i allmänhet hör på julkonserter, men som satt väl i helheten. Den enda sång som var ny för mig var Hem till jul, tonsatt och arrangerad av körens dirigent Teddy Granroth till text av Thomas Lundin. Det var en angenäm bekantskap, lätt att ta till sig.

Fina egna solister

Något som visar på körens kvalitet var att man hade plockat fram en rad solister ur egna led. Roger Lönnberg, placerad mitt i kyrkan, sjöng med sin låga bas den inledande versen av Nobody knows the trouble I’ve seen. Det var en fin effekt i början, men platsen i mittgången fungerade inte lika bra i en senare vers där solist och kör alternerade. Tenorerna Filip Werthmann och Martti Jalava sjöng, uppbackade av kören, duett i Pie Jesu, och Filip Werthmann hade också ett ståtligt solo i körens extranummer, O helga natt, ett nummer där också kören fick ge ut allt vad den hade.
En kvartett ur kören sjöng Mary did you know, och det var ännu lite oslipat men alldeles tillräckligt bra för att vara njutbart. Det är viktigt och utvecklande att ta sig an utmaningar och av kvartettsång lär man sig otroligt mycket. Det är bara att fortsätta! Ytterligare bör nämnas Felix Lönnqvists pianosolo, en kombination av tonsatt julmusik och improvisation, mycket väl genomförd.

Sparsamma gester

Teddy Granroth dirigerade sparsamt och tydligt, vilket är en dygd. Alltför ofta gör dirigenten för mycket och har rörelser som inte tillför någonting, i värsta fall stör musicerandet. Förutom som dirigent bidrog han också med några arrangemang och med ett mycket effektfullt avsnitt på dragspel i sången Joulun kellot. Marcus Söderström medverkade som pianist och gav fin färg och karaktär i många sånger, till exempel klockklangen i Joulun kellot. Han skötte också trummandet i The little drummer boy, och som trumma fungerade den här gången en kappsäck. Finlands lucia 2020, Ingrid Enckell med tärnor förgyllde kvällen.
Det här med applåder kan ibland vara svårt, särskilt i kyrkan. Den här gången fick vi en frimodig uppmuntran att applådera, men det kan inte hjälpas att applåder efter varje sång splittrar den musikaliska upplevelsen. Det hade varit skönt att få stanna i musiken i längre avsnitt, särskilt i det mera stillsamma. Också slutet med bland annat reklam för kommande konserter kändes onödigt pratigt då de två sista numren, Härlig är jorden och O, helga natt gärna skulle ha fått klinga ostörda. Men som helhet skall kören ha tack för en riktigt fin konsertkväll.

O, helga natt

Kör: Manskören Raseborg.
Dirigent: Teddy Granroth.
Ackompanjemang: Marcus Söderström.
Pianosolo: Felix Lönnqvist.
Tid: lördagen den 18 december.
Plats: Karis kyrka S:ta Katarina.

ANDRA LÄSER