Bruset från ån ger unik miljö för möten

Efter en paus på tre år tar Billnäs emot gäster igen. En ny företagare driver verksamheten. Han heter Visa Heinonen och tog själv initiativet till samarbetet med Billnäs Bruk och Olli Muurainen.

Visa Heinonen tar emot oss en trappa upp i mötesrummet Piippu. Efter en stund dyker även Petri Hiltunen upp. Han företräder bolaget Billnäs Bruk och har varit Olli Muurainens högra hand sedan den nya "brukspatronen" köpte stället 2008.

– Jag har varit något av en gårdskarl här, säger Hiltunen och skrattar.

Piippu är ett av de större mötesrummen. Rummet är dekorerat med glasvitriner där Billnäs- och Fiskarsverktyg från olika tider ställts ut. Stålbalkar syns i taket och tegelväggarna har tagits fram.

– När vi kom hit var de fina tegelväggarna täckta med målade gipsskivor. Men vi värdesätter brukets historia och vill att den ska komma fram. Förhoppningsvis kommer vi att stöta på fler trevliga överraskningar när vi tar oss an andra delar av bruket, säger Hiltunen.

Detta tankesätt förenar Visa Heinonen och Olli Muurainen, säger Hiltunen.

– Visa och Olli har samma filosofi om att kombinera ställets historia med den moderna kundens behov. Vi kände Visa sedan tidigare och har sett hur han har utvecklat Kieloranta, säger Hiltunen.

Billnäs fullträff

Kieloranta är en konferensanläggning som Heinonen äger och driver i Tavastehus. Stället var en av de tre finalisterna i klassen för mindre evenemangscenter i branschtävlingen Evento Awards 2017.

För att svara på en ökad efterfrågan på Kielorantas tjänster började Heinonen leta efter tilläggskapacitet – närmare bestämt en kompletterande anläggning på 70 till 100 kilometers avstånd från huvudstadsregionen.

– Jag ville hit och fick Olli med på noterna. Olli har ett stort ekonomiskt och mentalt engagemang i det här projektet. Han har gjort en kulturgärning här och det är synd om allt är täckt med vita lakan. Och byggnader mår inte bra av att stå tomma.

Billnäs var ett objekt som exakt passade in i Heinonens schablon.

– Det finns en massa mötes- och konferensplatser i södra Finland. En grupp på sexton personer kan lätt välja mellan ett sextiotal objekt för ett möte i två dagar. Därför måste man ha en klar vision. Vår idé är att erbjuda ett ställe som du får ha helt för dig själv och där alla kan övernatta utan att man tummar på kvaliteten. Även om en grupp tar den lyxigaste representationsvillan i Lappland för att kunna dra sig tillbaka helt och hållet och vara helt för sig själv, får man inte tillgång till åtta hotellrum – för att inte tala om sexton. Alla är inte bekväma med att dela rum med sin kollega.

Med andra ord: Om man vill ha ett ställe där man vill vara för sig själv, måste man nästan alltid vara beredd att kompromissa med boendet. Det behöver man inte göra i Billnäs.

– Hotellrummens antal och standard är en konkurrensfördel för oss. Men här finns överlag allt vi behöver, det vill säga hotellrum, mötesrum, restaurang och bastu, säger Heinonen.

Optimalt läge

Petri Hiltunen hoppas att man också kan aktivera lokala företag men faktum är att merparten av kunderna finns i huvudstadsregionen. På en och en halv timmes radie från Billnäs finns väldigt många företag och organisationer. De flesta potentiella kunderna är ledningsgrupper eller utvidgade ledningsgrupper på cirka 10 till 20 personer som kommer från Helsingfors och vill ha ett par dagar i lugn och ro. De kan till exempel ha strategiarbete på agendan.

– Vi är en timmes bilresa från Stockmanns klocka. Det tar lika lång tid att köra från gräns till gräns genom Helsingfors. Kommer man med tåg till Karis kan vi ordna transporten därifrån, säger Hiltunen.

Läget cirka 80 kilometer från Helsingfors är med andra ord optimalt för denna typ av verksamhet och var för Heinonens del ett absolut krav.

– Största delen av våra kunder finns i huvudstadsregionen. Billnäs är inte långt borta men avståndet är tillräckligt för att det ska kännas som ett miljöombyte även psykologiskt. Och att åka västerut är alltid mer intressant mentalt.

– Om det är för nära finns en risk att mötesdeltagarna åker hem till kvällen. Man hoppas ju att alla stannar över natten, säger Hiltunen.

Atmosfären viktig

Det är inte bara Billnäs läge, dimensionering och klass som ska locka evenemang till bruket.

– Upplevelser och stimulerande miljöer har ett stort värde i dag. Av samma orsak som företag satsar stort på inspirerande kontorsmiljöer är det viktigt att mötesrummet har en triggande atmosfär. Att packa in våra kunder i ett klassrum vore att underskatta dem. Och även om du har helt fungerande möteslokal – vad upplever du när du stiger ut? Här hör man ån brusa när man går för att äta lunch till restaurangen, säger Heinonen.

Även den historiska aspekten gör att Billnäs sticker ut.

– Många är intresserade av det förflutna. Brukets historia är en bra grund att stå på fast användningsändamålet är ett annat i dag, säger Hiltunen.

I en av Billnäs Bruks lokaler hyr smederna i Onnellisen Sepän Paja in sig. De kan erbjuda smide som en del av programmet för mötesgästerna.

– Vi kommer att flytta vår kursverkstad från Svartå hit inom kort, säger Juhani Krappe.

– Vi hoppas på fler hyresgäster. Enbart det att vi får besökare och nya hyresgäster gör att vi kan utveckla bruket på sikt. Förhoppningsvis får Visa fart på verksamheten. Först sedan kan man fundera på kommande investeringar. Det finns inge genvägar att ta, säger Hiltunen.

– Det är ingen idé att investera först. Först måste man se vartåt det bär. Det är ganska lätt att se, konstaterar Heinonen.

Tillbaka till medvetenheten

Hittills ser det rätt lovande ut. Trots att man inte har hunnit marknadsföra sig sedan Heinonen tog över på sensommaren så har det varit hyfsat med bokningar under hösten.

Men Hiltunen sticker inte under stol med att ställets tre år i malpåse satte sina spår.

– Utan vidare hade det konsekvenser. Grundarbetet för att göra Billnäs känt gjordes mellan 2008 och 2010. Så det finns en bas. Men Billnäs är inte högst upp på listorna hos dem som planerar möten. Vårt jobb är nu att sprida den trevliga nyheten om att det kommer rök från skorstenen igen.

Heinonen har samma lägesuppfattning.

– Billnäs är känt men det är inte närvarande i vardagen och medvetandet hos de personer som bestämmer om var företagen ska hålla sina möten. Vår fördel är att de mötesansvariga alltid söker nya ställen och nya upplevelser. Folk tröttnar. Det är också därför jag vill kunna erbjuda mina gamla kunder ett nytt ställe. Och om kunden får en positiv upplevelse av helheten sprider sig ryktet snabbt från mun till mun. Här finns alla förutsättningar att lyckas men vägen dit är lång.

Tio turbulenta år

Olli Muurainen köpte det 1641 grundade Billnäs bruk år 2008 med målsättningen att skapa ett centrum för olika evenemang.

Hans bolag köpte markområden, reparerade byggnader och sanerade utrymmen för totalt 9 miljoner euro.

År 2014 stängde Muurainen bruket i väntan på bättre omständigheter.

Efter en seg tvist med Fiskars fick Muurainen i september 2015 köpa tre markområden på sammanlagt 1,8 hektar i brukets kärna.

Den 9 februari i fjol vann detaljplanen för Billnäs bruk laga kraft. Därmed var en över nio år lång process avslutad.

I oktober meddelade Muurainen att han öppnar sin del av bruket igen på beställningsbasis.

Förra veckan vann ett för planerna avgörande trädfällningslov laga kraft efter en femårig process.