Brottsofferjouren kontaktas av allt fler klienter som utsatts på nätet

Brottsofferjouren får in allt fler fall där personer råkat ut för brott på nätet. Arkivbild. Bild: Jeanette Östman/SPT

Allt fler av de personer som kontaktar Brottsofferjouren har råkat ut för brott på nätet.

Antalet personer som kontaktar Brottsofferjouren på grund av brott som skett på nätet har ökat markant på ett år. Under årets första kvartal var mängden personer som utsatts för onlinebrott 360 medan motsvarande siffra från förra året var 100.

Av alla Brottsofferjourens klienter har sju procent blivit utsatta på nätet. Förra året var motsvarande siffra tre procent. Till mängden räknas både längre klientkontakter och enstaka kontakter med jourens olika tjänster.

Verksamhetsledare Leena-Kaisa Åberg säger i ett pressmeddelande att det är viktigt att genast söka hjälp, också för brott som skett på nätet.

– På grund av digitaliseringen ökar brottsligheten på nätet och en del av fallen är väldigt allvarliga, säger Åberg.

Personer som kontaktat Brottsofferjouren på grund av nätbrott har oftast råkat ut för bedrägeri eller förskingring. Många har även råkat ut för identitetsstöld.

Under 2020 kontaktades Brottsofferjouren av ett rekordantal personer som utsatts på nätet. Det här berodde på den så kallade Vastaamohärvan där en hackare fått tag på och spridit konfidentiell information om terapicentrets klienter.