Bronsdjur med inspiration från vikingatiden

Vargar, ormar och hästar från forntida smycken gör Säde Salmi-Nykopp större och egna versioner av och kombinerar till nya konstverk. Hon vill lyfta fram Skandinaviens egen historia.

Nere i Säde Salmi-Nykopps källare i Ekenäs spelas rymdisk musik och runt omkring i det mörka rummet finns olika konstverk inspirerade av vikingatiden.

– Jag har velat skapa rummet mörkt med ljuskällor här och var, för att få det att påminna om en grotta och för att få bronset och guldet i konstverken att blänka fint, säger Salmi-Nykopp.

Då hon flyttade till huset visste hon inte vad hon skulle göra av källarutrymmet i nedre våningen. Men plötsligt slog tanken henne om att måla hela rummet svart och försöka få det att likna en grotta vid det tidigare hemmet i Porkala där hon hade sina konstverk.

– Jag behövde ju någonstans att förvara skulpturerna innan de får ett nytt hem hos någon annan, säger Salmi-Nykopp.

Skulpturerna är oftast gjorda i brons och sedan hopsatta med glas i någon form, till exempel med en skål, ett fat eller som en detalj på själva skulpturen. Vissa är även fastsatta på stenplattor hon hittat vid sommarstället i Bromarv.

– Inuti glasen sätts det äkta guld som inte går att tvätta bort, så man kan använda kärlen att ha till exempel frukt i, säger Salmi-Nykopp.

Konstverken föreställer ofta olika djur och speciellt ormar, vargar och hästar är vanliga. I samma konstverk finns ofta många olika djur och det som symboliserar vikingatiden är att det tar en stund att urskilja alla delar och djur.

– Vargar och ormar finns med på konstverken eftersom människan har varit väldigt rädd för dem, det kan också handla om andra mindre kryp och alla slingrande former behöver inte vara ormar, säger Salmi-Nykopp. Hästen finns med på grund av att den har varit ett så viktigt djur för människan.

Gjuts enligt keramisk modell

Då Salmi-Nykopp bestämmer sig för att förstora och göra ett konstverk av något arkeologiskt fynd som hon fastnar extra mycket för gör hon först en modell i lera. Den skickar hon sedan till ett gjuteri där samma form gjuts i brons.

– Arbetet med ett konstverk är inte alls slut då bronsskulpturen kommer tillbaka till mig, sedan måste jag putsa den och slutföra hur hela kreationen ska se ut, säger Salmi-Nykopp.

Brons är ett väldigt tungt material så ibland görs skulpturerna i lera, så att inte kreationen blir för tung. Vissa av skulpturerna är väldigt tunga.

Glasen blåser hon inte heller själv utan det görs på en annan ort enligt hennes anvisningar. Ibland blir inte formen helt som tänkt då glaset blåses. Då måste hon i efterhand försiktigt karva ut mera detaljer.

– Man måste vara väldigt försiktig så att glaset inte spricker och se till så att det är tillräckligt tjockt där man ska karva, säger Salmi-Nykopp.

Ett av de första arkeologiska fynden hon fastnade för var en liten uggla som varit en berlock i ett halsband. Ugglan var bara några centimeter hög och saknade flera delar. Hon bestämde sig för att göra en större version och bevara dess utseende.

Ugglan har hittats i svenska Birka, som ligger i Mälaren. Birka har varit en stor handelsplats på vikingatiden, eftersom man lätt kunde ta sig dit via havet. Eftersom Birka har varit en så viktig knytpunkt i Sverige har där gjorts mycket fynd.

– Många av smyckena jag inspirerats av har hittats i Birka, säger Salmi-Nykopp.

Forna tider intresserar

Salmi-Nykopp vill gärna sprida ordet om arkeologiska fynd och hur fina saker det verkligen har gjort i vår historia. Få av fynden är hittade i Finland men de allra flesta är ändå från Skandinavien.

– Ju äldre jag har blivit desto mer har jag börjat värdera gamla föremål, säger Salmi-Nykopp.

Hon är väldigt intresserad av arkeologi och får sin inspiration till konstverken av arkeologiska fynd. Främst är det fynd som gjorts i Norden eller som härstammar härifrån. Oftast är det smycken som hittats och som hon sedan förstorar upp och gör till konstverk.

– Jag vill uppmärksamma de konstverk som faktiskt härstammar från Norden och Skandinavien som många inte känner till eller glömmer bort, säger Salmi-Nykopp.

Smyckena kan ha suttit på en hästs seldon eller som spänne i ett bälte. Allting från den tiden smyckades ut ordentligt, broscher och liknande representerade viktiga fenomen.

Den mörka källaren med strategiskt utplacerade ljuskällor gör att konstverken syns på ett bra sätt. Till hösten eller vintern hoppas Salmi-Nykopp ändå att hitta någon annan ateljé att ställa ut konstverken i.

– I Sverige har några varit intresserade av att ställa ut mina konstverk men de är inte tillräckligt lika originalen då jag har gjort dem till mina egna att museer inte riktigt kan ställa ut dem, säger Salmi-Nykopp.