Bland franska pärlor och champagne

Modeskaparen Coco Chanel står i centrum som fiktiv person i Sanna Tahvanainens flärdfulla och underhållande bok.

Bok: Den lilla svarta.

Författare: Sanna Tahvanainen.

Förlag: Schildts & Söderströms 2016, 313 s.

Till det yttre är det en riktig pärla, författaren Sanna Tahvanainens nya bok Den lilla svarta. En svart och mjuk bokpärm dekorerad med vita pärlor. Elegant, enkel och stilig vilket rimmar väl också med innehållet.

Färgstarka karaktärer

Efter den parodiska, underhållande och absurda romanen, Bär den som en krona (2013) som handlade om drottning Victoria av England, började man innerligt längta efter att författaren på samma gränslöst frigjorda vis skulle ta sig an följande ikon som hon i olika sammanhang avslöjade att hon hade under arbete.

Det blev den franska modeskaparen Coco Chanel som den här gången får stå i centrum för författarens gestaltning som är en blandning mellan flärd och sensualism, där en yvig och samtidigt modig Pippi-Långstrumpliknande "flicka" framträder. Nyckfullheten är även ett av hennes varumärken.

Allt utspelar sig i en färgrik och pulserande värld i 1920-talets Paris där sanning och saga sammanblandas i ett myller av tyg, champagne och spännande karaktärer. Bland dem hittas den polska pianisten Misia Sert som ingår som en läcker godbit i de många intriger och svartsjukedraman som utspelar sig mellan väninnorna under åren i Paris efter första världskrigets slut.

Mustiga beskrivningar

Förväntar man sig en noggrann och helt igenom verklighetstrogen och fördjupad biografisk gestaltning blir man sannolikt besviken. Mycket är utelämnat och fokuseringen ligger varken på Coco Chanels mindre smickrande nazistkopplingar under kriget, eller utvecklingen som leder fram till framgångssagan.

Författaren väljer i stället att sätta fokus på den spralliga men tydligt integritetsfulla parisiskan och hennes många rika älskare. Dessa som i verkligheten kan anses ha bidragit till själva framgången genom de kontakter och finansiella stöd de bidrog med. I boken fyller de sällan den funktionen. Coco Chanel står här på egna ben.

Texten omfattar ändå två härligt mustiga beskrivningar av hur den berömda parfymen Chanel 5 skapades, samt "den lilla svarta", klänningen som blev ett landmärke för den strama stilfulla elegans som ännu i dag fascinerar en hel modevärld. Dessa element, så starkt förknippade med modeskaparen kan knappast förbises.

Stilistiskt bra

Bland Coco Chanels älskare hittas forna exilryssar, poeten Reverdy och den rika engelska adelsmannen Bonny som på olika vis medverkar i den katt- och råttalek som utspelar sig i handlingen. Det handlar om maktövertag, att fånga eller låta sig fångas, och just i de här passusarna framträder ett mångfasetterat kvinnoporträtt som inte enbart fokuserar på en självständig mogen karriärkvinna utan även på ett litet övergivet barn som inte förmår bejaka sitt förflutna. Det leder i förlängningen till en livslång flykt, en jakt efter pengar, passion och framgång som i slutändan ändå inte ger tillfredsställelse på djupet.

Stilistiskt är texten njutbar, rolig, stundvis överraskande i sin kvickhet, genomarbetad och beundransvärt jämn. Kristallklara scener och famösa bilder målas fram så exakt att man stundvis häpnar. Det är sällsynt njutbart att läsa. Detsamma gäller dialogen och även den bekanta utmaningen med att måla sexscener som inte känns konstlade. Detaljrikedomen är stor, de visuella effekterna många utan att bli kvävande eller för gnistrande. Tyget är ständigt närvarande liksom modeskaparens förflutna.

Det man kunnat undvara är vissa återkommande faktabetonade textstycken av briljerande och förklarande bakgrundskaraktär som verkar härstamma från författarens egen research, och som inte låter sig implementeras i handlingen.

I en text som redan är så mycket, utan att för den skull bli för mycket, är det kanske svårt att önska sig ytterligare något. Allt kan naturligtvis inte få plats när man vill gestalta ett så brett livsöde som Coco Chanels. Ändå hade man gärna, kanske mest av nyfikenhet, läst om själva vägen mot toppen på Coco Chanels karriärstege. Texten ger nämligen mersmak. Samtidigt bidrar den snäva gränsdragningen till en helhet som inte spricker i sömmarna. Passformen är perfekt.

Camilla Lindberg Reporter