Betongmaraton på järnvägsbron i Karis

Brobalkarna och brolocket gjuts samtidigt men med olika betongblandningar. Bild: Lina Enlund

Klockan 4 på tisdagsmorgonen började man gjuta brolocket på den nya järnvägsbron i Karis. Gjutandet räcker oavbrutet i ett dygn. Bara manskapet byts ut.

– I morgon bitti borde bruket vara i formarna, säger Jussi Tukeva på VR Track.

Det går åt cirka 900 kubikmeter betong till projektet. Betongen som kommer i två olika blandningar, en för sidobalkarna och en för brolocket, fraktas i betongbilarbilar från Rudus stationer i Lojo och Ekenäs.

– Förhållandena är bra. Det är plusgrader, konstaterar Tukeva.

Betongen pumpas från betongbilarna med pumpbilar in i formarna.

Se upp för bilarna!

Några problem har man inte stött på. Några större följder för trafiken på området har gjutandet inte men Tukeva uppmanar till försiktighet med tanke på betongbilarna som rör sig på vägarna, till en början på centrumsidan och senare på stationssidan.

Inom en vecka borde betongen ha härdat till 80 procent av planeringshållfastheten. Provtagningarna får visa när man kan börja riva formarna.

Broprojektet ska vara klart i september.