Besökare efterlyser mera lokalt

Höstmarknadens utbud är varierat, men ändå bekant från år till år. Bra tycker en del besökare, medan andra efterlyser flera lokala produkter och lokala företagare.

Septembersolen värmer marknadsbesökarna på torsdagsförmiddagen. Kringlor, lakritsremmar, ballonger, kantareller och damsugarpåsar tävlar om besökarnas uppmärksamhet.

– Utbudet räcker nog för oss tycker jag, säger Gun-Maj Rehn som besöker marknaden med Gustav Rehn.

Tradition. Marknadskringlan fattas i ännu i Gun-Maj och Gustav Rehns marknadskorg, men det ska åtgärdas. Bild: Lina Enlund

I korgen som är inhandlad från en tidigare höstmarknad ligger skomakarlax och svartbröd. Det är bara marknadskringlan som fattas.

Vill se mera hantverk

I en av karusellerna rider en glad Arthur Lundqvist på en cirkushäst. Han besöker höstmarknaden med mamma Annica Lundqvist en snabb sväng före hon måste till jobbet.

– Kanske kunde det finnas mera hantverk och lokala produkter. Det finns många små företagare här så deras produkter skulle man vilja se på marknaden, säger hon.

Runt i karusell. Det finns mycket att se och göra på marknaden för både stora och små. Arthur Lindqvist börjar sin marknadsdag med en tur i karusellen. Bild: Lina Enlund

Hur karusellturen var har inte Arthur tid att berätta. Det finns för mycket annat runtikring att se och göra.

Traditionellt utbud

Systrarna Marika och Annika Ljunggren skjuter fram varsin barnvagn mellan marknadsstånden. De är vana marknadsbesökare och Marika uppskattar att det är hennes 25:e marknad.

Erfarna. Marika Ljunggren med barnen Liam och Felix Korsström i vagnen och systern Annika Ljunggren med Jeremy Kouhia i vagnen försöker besöka marknaden varje år. Bild: Lina Enlund

– Det är ganska trångt med tanke på sittplatser där de serverar mat om man har vagn, säger hon.

De har nyss kommit till marknaden och ska åtminstone handla lakritsremmar och våfflor.

– Kanske kunde det vara mera variation, det är alltid samma kläder, säger Annika.

– Samtidigt skulle man bli lite besviken om marknaden inte skulle vara densamma som förr, säger Marika.

Brett utbud på julkort

Särskilt snabbt går det inte att ta sig fram på marknaden, men på ett positivt sätt.

– Man går tio meter, sedan stannar man för att man träffar bekanta, säger Tryggve Nyholm.

Han och Maj-Britt Nyholm är på jakt efter julkort som de alltid brukar handla på höstmarknaden.

– Det finns fint utbud på marknaden och priset är riktigt passligt. Så finns det tid att skriva julkorten, säger Tryggve.

Julhandlar. Tryggve och Maj-Britt Nyholm brukar alltid handla julkort på höstmarknaden. Då har de gott om tid att skriva dem. Bild: Lina Enlund

De upplever inte att de saknar något på marknaden.

– Här finns en massa onödigt som jag kallar krimskrams.

Vill förbättra samhället

En nyhet på marknaden finns vid församlingarnas tält. På en trädörr spikar Ekenäsnejdens svenska församlings nya kaplan, Wille Westerholm, utklädd till Marthin Luther upp en tes.

Nästa år är det nämligen 500 år sedan Luther spikade upp sina 95 teser på en kyrkdörr och reformationen av kyrkan började.

– 500 år senare funkar kyrkorna ganska bra, men samhället behöver kanske en reform.

Samhällsreform. Vid församlingarnas tält kan man spika upp förslag på ett bättre samhälle. Wille Westerholm har klätt ut sig till Martin Luther. Bild: Lina Enlund

Marknadsbesökare får därför spika upp sitt förslag eller tes på hur samhället kan bli bättre på församlingens dörr.

– Kanske håller man fast vid sin åsikt och kommer ihåg den bättre om man spikar upp den på en dörr i stället för att publicera den på sociala medier, säger Westerholm.

– Det är viktigt att tänka på hur man kan förbättra och sluta vara likgiltig och följa med strömmen, säger informatör Yvonne Lindström.

Snart ny tivolidirektör

Lustiga huset med Mexikotema är nyheten på Sariolas tivoli. Det är specialbeställt och byggt i Italien med flera specialeffekter.

– Varje tivolibesök ska vara en upplevelse, säger Ville Sariola.

Han blir ny tivolidirektör i januari. Enligt honom laddar tivolit upp med investeringar inför jubileumsåret 2018. Då firar tivolit 130 år.

– Det går bra för vår bransch och fast sommaren inte har haft det bästa vädret har de viktigaste dagarna varit bra.

Sariola har växt upp med att resa runt med tivolit till olika marknader, men Ekenäs höstmarknad är speciell.

– Ingen annan marknad lever så mycket som Ekenäs höstmarknad. Det är som en mellaneuropeisk händelse.

Enligt honom hålls marknaden levande tack vare att det finns lite av allt.

– Inget fattas, förutom en del av våra maskiner. Men jag förstår att det inte går att ha större område för tivolit.

Kunderna på höstmarknaden är trogna tivolit.

– Det är fint att se samma leende ansikten varje år, men ett år äldre.

En del av vinsten från varje armband går till en barnklinik.

Utsikt. Ekenäs höstmarknad har ett varierande utbud enligt många besökare, men det kunde bli ännu bättre om flera lokala produkter fanns till salu. Bild: Lina Enlund